Det är organisationen Sveriges Museer som tidigare under veckan lanserade besöksstatistiken från organisationens medlemsmuseer. För att ta en plats på listan var medlemsmuseerna själva tvungna att redovisa sina siffror till organisationen. Något som inte alla medlemmar har gjort. Eskilstuna Stadsmuseum hade flest besökare av de inrapporterade museerna i Sörmland.
– Det känns jätteroligt. Alla ska känna sig välkomna, det är målet vi har. Det ska också vara så enkelt som möjligt, det känns jätteviktigt. Museer är ett bra kunskapsfönster, säger Eskilstuna Stadsmuseums chef Åsa Egeld.
En stor del av framgången tror Åsa Egeld beror på det som kallas för ”Lilla stadsmuseet”. Det är den del av museet som är till för barn i åldrarna 0–10 år och för nyanlända som vill lära sig mer av den staden som de har kommit till.
– Vi skapade ”Lilla stadsmuseet” tillsammans med barn. Anledningen var att vi ville se vad barnen ville ha och vad de tyckte var intressant. Det är kul eftersom de här historiska miljöerna kan man besöka på riktigt, säger Åsa Egeld.
Att barnen trivs där är det inget tvivel om. Besökaren Emelie Hasselkvist hade bara varit med dottern Ellie i det ”Lilla stadsmuseet” i 30 minuter men hade en känsla av att Ellie trivdes.
– Det är första gången vi är här. Jag tycker det är jättetrevligt här inne och Ellie tycker det är kul, säger Emelie Hasselkvist.
Men stadsmuseet jobbar också för att locka barnen till andra delar av museet. Tillsammans med lågstadielärare har museet skapat en bok som handlar om möss och maskinerna i ånglokshallen för att ge barnen en förståelse om maskinerna. Barnen lockas också av ett ånglok från år 1874.
– Vi har väldigt mycket skolgrupper här. De får bland annat testa på hur det var att vara lokförare för över 100 år sedan. Loket de får klättra upp i kom till Eskilstuna med den första leveransen av lok till järnvägsstationen vi har idag, säger Åsa Egeld.
Under 2020 kommer Eskilstuna Stadsmuseum att fortsätta utveckla ”Lilla stadsmuseet”. Åsa Egeld och personalen har lyssnat på vad barnen tycker saknas idag i lokalen. Med hjälp av personalens historiska kunskaper ska man skapa något som täcker barnens behov. Även den 1700-talsutställning som invigdes i december ifjol kommer att uppdateras, men först ska en undersökning göras för att se vad folk är intresserade av.