Eskilstunabon Linda Gårdestedt har strandat på flygplatsen sedan i lördags tillsammans med sin familj samt hennes systers familj från Eskilstuna.
– Vi har sovit på flygplatsen i natt, har inte blivit många timmars sömn. Vi fick sms från SAS i går om avgång klockan 8 i dag söndag, men det har blivit ändrat igen, ny info klockan 11 stod det i senaste sms:et, berättar Linda Gårdstedt på söndagsförmiddagen.
Familjen har varit borta i drygt en vecka.
– Vilket avslut det kan bli på semestern, som annars bjudit på mycket sol, bad, glass och drinkar. Nu försöker vi fördriva tiden så gott det går. Tur att det finns telefoner och plattor att underhålla barnen med, när de är lite halvtrötta efter natten, konstaterar Linda Gårdestedt senare på söndagseftermiddagen.
Men under söndagen visade det sig att Eskilstunafamiljerna inte skulle komma hem då heller. Det blev ytterligare en natt på flygplatsen.
– Vi är fortfarande kvar på flygplatsen. Fick sova här en natt till. Fick ingen info från SAS om att avgången blev inställd igår, fick läsa det själv på nätet och hörde andra svenskar prata om det. Flygplatspersonalen på plats vet ingenting och har ingen info att lämna. Inget hotell kunde de hjälpa till att fixa, det skulle vi boka själva och det fanns såklart inga lediga, berättar Linda Gårdestedt på måndagsmorgonen.
– Det var bara att jaga rätt på nya underkläder, hygienprodukter och så vidare i affärerna på flygplatsen. Ställa in sig på ännu en natt här utan att riktigt veta hur lång väntan skulle bli.
– Vi vuxna kan ju bita ihop och klara oss, mer synd om barnen som såklart blev ledsna över beskedet att vi inte fick åka hem.
När vi får tag på Linda Gårdestedt på måndagskvällen är hon och familjen fortfarande kvar på flygplatsen.
– Det är klart att man känner sig sliten, men barnen håller modet uppe. Jag var i kontakt med SAS under måndagen, men den jag pratade med sade åt oss att fixa hotell själva och spara kvittona, säger Linda Gårdestedt.
Tidigt under måndagskvällen fick Linda Gårdestedt besked om att hemresan skulle bli av på tisdagsmorgonen klockan 08 svensk tid. Men senare på kvällen nåddes hon av ett nytt besked.
"Vi får åka med ett plan sent under måndagskvällen som vi egentligen inte hade plats på. Vilken tur!", skriver hon i ett mejl.
Flera hundra svenskar som skulle ha rest hem med Ving, SAS, Norwegian och TUI drabbades av en massiv sandstorm, en så kallad röd calima, som fört med sig röd sand från Sahara till Kanarieöarna.
Flygplatsen stängdes i lördags och öppnades en kort stund på söndagen, innan den tvingades stänga igen.
– Våra 392 passagerare åker hem i dag. De lyfter vid 17.45, efter att planet har kontrollerats efter stormen, säger Fredrik Henriksson, presstalesperson på researrangören Ving, till TT på måndagsmorgonen
Totalt har 822 flighter påverkats av stängningen och resenärer uppmanas att kontakta sina respektive flygbolag för information om avgångar. SAS meddelade på söndagen att deras flyg till Stockholm, Oslo, Kristiansand, Göteborg och Köpenhamn avgår tidigast under måndagen, enligt TT.