Under onsdagen startade rivandet av två av de äldre byggnaderna på Mälarsjukhuset för att göra plats för en ny större vårdbyggnad. Ett större tag med en grävskopa har tagits i en av byggnaderna och ett antal sprängningar har genomförts.
Samtidigt hade Mälarsjukhuset under gårdagen även invigning av den "nya" 1177-verksamheten.
Tidigare besvarades samtal om sjukvårdsrådgivning av sjuksköterskor i Stockholm eller till och med utomlands. Men numera driver Region Sörmland den så kallade "Vårdguiden" i egen regi.
– Den stora vinsten blir att vi som svarar har kännedom om de verksamheter vi hänvisar till. Vi har ett nära samarbete med akutmottagningarna på våra tre sjukhus, ambulanssjukvården och primärvården i länet, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef på 1177 Vårdguiden Sörmland, i ett pressmeddelande.
20 sörmländska sjuksköterskor på Mälarsjukhuset, Kullbergska sjukhuset och Nyköpings lasarett kommer framöver vara de som besvarar frågor om sjukvårdsrådgivning dygnet runt.
– Alla som använder 1177 Vårdguidens rådgivningstelefon använder samma rådgivningsstöd för att kunna ge metodisk och strukturerad rådgivning men vi har bättre förutsättningar att själva styra hur vi ökar kvalitén på vår rådgivning och utveckla vårt tjänsteutbud, säger Sabina Kalaitzis Barrögård.