Ute i skogarna i Folkesta ligger ett inhägnat område. Inne på en liten grusväg dyker en grön mindre maskin upp. Den ser ut som en dumper, men utan förarhytt och kallas HX02. Jag kliver ur bilen för att ta en bild då ytterligare en grön HX02 dyker upp, 100 meter längre bort. De går på en så kallad GPS-slinga. Jag höjer kameran och börjar filma, då dyker ännu en HX02 upp i skogsbrynet. Men den här är gul.
– Den gula förbereds just nu för nästa kommersiella pilot hos en kund, så den är inte officiell än att fotografera, ropar Anne Bast, kommunikationschef på Volvo CE i Eskilstuna.
Vi befinner oss på Volvos "hemliga" testområde. Det är inte vem som helst som släpps in på området som döljer flera prototyper av Volvos framtidsmaskiner.
– Det här är vårt konfidentiella testområde. Här går en ny testbana som vi har byggt för tre miljoner kronor, säger Anne Bast, samtidigt som den gula HX02:an tyst smyger förbi.
De gröna maskinerna på området är prototyper som testas. De gula är maskiner som är klara för att tas i bruk. Bakom oss tronar en stor höglyft upp. Den är anledningen till dagens besök.
– Vi ska utveckla en höglyft som fjärrstyrs och kan sköta timmerhantering på terminaler som ligger på avlägsna platser runt om i Sverige, säger Calle Skillsäter, specialist på uppkopplade maskiner på Volvo CE, och fortsätter:
– Den här höglyften är helt ny från fabrik. Nu körs den manuellt, om drygt ett år ska den fjärrstyras av en operatör som sitter minst 20 mil bort.
Bakom höglyften står en lagerbyggnad. Den är i stort sett helt tom, och mörk. I ena hörnet står en fjärrstyrningsstation. Det är en halvcylinderformad vägg på cirka tre gånger fem meter där en bild projekteras. Framför väggen står en förarstol.
– Om du tittar utanför dörren där borta så ser du en hjullastare, säger Calle Skillsäter.
Jag går fram till dörren, där utanför står hjullastaren. Den börjar plötsligt att köra framåt och skopan gräver sig in i en stor grushög. Utan någon förare i maskinen.
– Andreas styr den från stationen här inne, säger Calle Skillsäter och pekar in i mörkret.
Andreas Eriksson är provningsingenjör på Volvo CE. Han manövrerar hjullastaren från sin förarstol, utan någon som helst ögonkontakt med maskinen. Detta tack vare fyra kameror monterade på hjullastaren.
– Man får ett bättre synfält här än att sitta i själva maskinen, menar Mikael Fries, utvecklingsingenjör på Volvo CE, och fortsätter:
– Det finns väldigt många utmaningar i det här projektet, bland annat kombinationen att få allt att lira ihop och samverka. Det här är en helt ny mark som vi jobbar på.
Hjullastaren har ingått i ett tidigare projekt, PIMM. I det nya projektet är det höglyften som ska kunna manövreras på samma vis.
– Det här blir ett helt nytt segment, vi har aldrig hanterat timmer tidigare, menar Calle Skillsäter.
Det krävs mycket logistik i timmerbranschen. Det måste finnas hjälp när det behövs, kommer det en timmerbil på natten måste den kunna lämna sitt timmer och sen åka vidare.
– Meningen är att det alltid ska finnas en person på kontrollcentret. Denna person ska kunna plocka av timret med höglyften och lagra timret på terminalen. Sen kommer det ett tåg och då lyfts timret på vagnarna och transporten går vidare till exempelvis ett pappersbruk, förklarar Calle Skillsäter.
Med denna teknik skulle en person kunna sköta ett flertal avlägsna timmerterminaler på distans.
– Utvecklingen av fjärrstyrda och uppkopplade autonoma fordon är kopplat till Eskilstuna och Volvo i det här projektet. Det innebär att vi bygger kritisk kompetens här för Volvo CE:s framtid, säger Calle Skillsäter.
För att allting ska fungera så bra som möjligt krävs ett 5G-nät på samtliga platser. Sedan i våras finns det på Volvos anläggning i Eskilstuna.
– 5G ger lägre fördröjning, högre bandbredd och uppkopplingen blir stabilare, säger Calle Skillsäter, och fortsätter:
– Vi kör på en testlicens från Telia för våra fjärrstyrningsprojekt under två år. Tanken är att när det här projektet slutar ska 5G finnas som en kommersiell produkt. Vi utvecklar tekniken nu innan den blir tillgänglig för alla.
En vanlig hjullastare lyfter till en viss höjd, en höglyft lyfter högre och kan därmed också stapla högre.
– Det är fyra kameror i hjullastaren idag. Hur många det blir i höglyften är inte klart än, det kommer troligen att behövas fler. Det visar sig under projektets gång, avslutar Calle Skillsäter.