Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. Nu visar statistik för maj till och med augusti att det har lett till en minskad förbrukning av engångsmuggar med 1,55 procent i hela riket och 5,67 procent i butiker med studentnära lägen.
– Det är väldigt uppskattat i butiken, vi kallar det för miljökaffe, säger Annika Pettersson, butiksägare av Pressbyrån Centralstation i Eskilstuna och fortsätter:
– Det är mest studenter som kommer in med egna muggar och de är jättenöjda.
Målet är att minska förbrukningen av engångsmuggar med fem procent fram till 2020. Det målet ser nu ut att nås i butiker med studentnära lägen.
– Vi säljer mellan 250 och 300 koppar kaffe om dagen i butiken, tio av dem är till kunder med egna muggar.
Tio sålda kaffe till egen mugg betyder att försäljningen är mellan tre och fyra procent av den totala kaffeförsäljningen på Pressbyrån i Eskilstuna.
– Det känns som att det blir fler och fler som kommer in med en egen mugg eller termos. Vi har en bit till målet men försäljningen ökar hela tiden.
Om trenden håller i sig året ut skulle det betyda en minskning på 150 000 engångsmuggar i hela Sverige från april till årsskiftet.
– Vi sparar in cirka 300 engångsmuggar i månaden vilket bara det är väldigt bra, säger Annika Pettersson och tar en sipp kaffe från sin termosmugg.
Projektet är ett samarbete mellan Håll Sverige rent och Reitan convenience (Pressbyrån och 7-elevens ägare).