Det finns överraskningar med årets lista över 2019 års statistik över klagomål till landets cirka 240 konsumentrådgivare runt om i landet.
Hälsokostpiller seglar upp som en aspirant på den allt utom hedrande tredjeplatsen på listan över varor och parkerar strax bakom möbler och inredning.
– Det finns en uppsjö av olika sätt när det gäller att sälja hälsokost, säger Christine Fransholm som tillsammans med Laila-Marit Sandberg är konsumentrådgivare i Eskilstuna. Och på det här området har vi lagt märke till en väldigt aggressiv metod att saluföra produkterna, det finns till och med de som fått varor skickade till sig som inte ens fått chansen att yttra sig med ett ja eller nej, tack.
– Det finns egentligen bara ett råd, var vaksam, ha aldrig för bråttom och se till att avtal blir skriftliga.
Christine Fransholm möter i regel helt andra tongångar när hon ringer upp en säljare och presenterar sig som kommunal konsumentrådgivare som vill kolla upp ett par detaljer i det påstådda avtalet med henne eller honom.
– Det kan räcka med ett mejl från vår sida så backar en leverantör relativt omgående och medger att man kanske drog lite förhastade slutsatser i just det här fallet.
Samma tumregler gäller vid köp av bilar som alltid toppar listan med klagomål till konsumentrådgivarna.
– Ha aldrig för bråttom och tänk och känn efter noggrant.
– Och gå aldrig på den där blåsningen som säger att det här är faktiskt det där enda tillfället i hela livet som jag har chansen att handla just den här varan till just det här priset.
– Dessa erbjudanden kommer alltid igen.
Och står du i begrepp att ändå köpa en bil av ett företag, finns det en tumregel värd att kolla?
– Ja, men kolla med allmänna reklamationsnämnden (ARN), har företaget jag funderar på att göra affär med någon anmälning på sig.
Samtidigt måste Christine Fransholm understryka att allt ansvar inte automatiskt tillfaller säljarna. Inte heller i fråga om begagnade bilar:
– Du kan inte ställa samma anspråk om du köper en väldigt väl använd bil för 12 000 kronor och växellådan rasar efter två veckor. Det går inte.
– På denna punkt måste konsumenterna bli duktigare på att bedöma.
Men att göra affärer under stor tidspress är sällan helt lyckat.Det slår aldrig fel, varje gång det drar ihop sig till Black Friday så dyker erbjudandena upp som brev på posten.
– Säljarna är många gånger både duktiga och pålästa, men flera gånger kan de dessutom vara felinformerade. Det är inte alltid att de känner till det faktum att kunden alltid har rätt att reklammera en ny vara som går sönder inom loppet av tre år
Det handlar om stora belopp som lagts på varor, som kunderna ångrar att de köpt. Nästan 730 miljoner kronor har missnöjda kunder lagt ut under 2019 i hela landet.
Nära 120 000 samtal har kommit in till Sveriges konsumentvägledare och Hallå konsument. Det är lika med 328 om dagen i ett helt år.
– Ni har rättigheter. Det finns lokalt stöd att få. Fråga oss, boka en tid om olyckan redan varit framme.
Positivt är att Katrineholm seglar upp på en femtondeplats och Eskilstuna på plats tjugo över listan på de kommuner som har bästa konsumentskydd för sina invånare.
Fem-i-topp-listan för 2019:
Varor:
1. Bilar
2. Möbler och inredning
3. Hälsokost.
4. Receptfria läkemedel och glasögon.
5. Vitvaror
Tjänster:
1. Hantverkare.
2. Mobiltelefonabonnemang.
3. Internet och fibrer.
4. Elavtal.
5. Teveabonnemang.
Fotnot: Laila-Marit Sandberg hade i en tidigare version av artikeln fått fel förnamn. Detta är korrigerat nu, och vi ber om ursäkt för det felaktiga namnet. Vi har även förtydligat ett par saker sedan den första publiceringen: Dels att man bör se till att få eventuella avtal skriftligt, för att kunna visa på vad överenskommelsen gäller, samt att de nästan 120 000 samtalen till konsumentrådgivarna inte är 120 000 anmälningar, utan just samtal.