– När bekymmer hopar sig går jag ut i ladugården. Känner du hur rofyllt det är?
Martina Schagerlund på Lindholms gård i Barva utanför Eskilstuna blickar ut över 60-talet kossor som till en början inte verkar ta någon nämnvärd notis om besöket. Det ändras vid bildtagningen då kontakten blir mer närgången än normalt.
– Jag brukar inte hålla på och kela med dem så här.
Gården har anor från 1600-talet och har gått i arv i generationer. Sedan 2008 är det Martina Schagerlund som driver verksamheten som innefattar spannmålsproduktion, nötköttsproduktion, skogsbruk och uthyrning av fastigheter. I samma veva såg det egna varumärket Rekarnekött dagens ljus. Visionen var tydlig, redan från start.
– Det skulle vara lokalt, gott och naturligt. Kalvarna går med sina mammor på bete på somrarna. Man måste visa vördnad för djuren. De föds och växer upp på gården och har sitt naturliga beteende.
Hur bör man tänka som konsument?
– Ät mindre kött och välj kvalité, helst svenskt. Kött har varit en levande varelse. För mig är det helt obegripligt att köpa något konstigt importkött där du inte vet hur djuret har haft det.
Kalv är sällsynt på den egna tallriken. Vid ett enda tillfälle har hon slaktat kalvar.
– Att se de där småskruttarna gå upp på en slaktbil, det gör jag aldrig om!
Många tycker det är konstigt att hon äter sina egna djur.
– Jag äter hellre det än något annat. Jag vet hur de har haft det och vad de ätit.
Vad anser du om att köttproduktion ofta utnämns till syndabock när man pratar hållbarhet och miljöfrågor?
– Vi har världens renaste jordbruk men anses vara ett miljöproblem. Kött är bra mat. Varför sitter politikerna och pratar miljö utan att bjuda in lantbrukarna mer? Det bästa vi kan göra för miljön är att hjälpa svenskt lantbruk.
Hon menar att konsumenten måste förstå köttets värde.
– Man måste vara beredd att betala mer om man vill ha omsorgen i det svenska sättet att föda upp djur. Sen finns det alltid enstaka undantag i alla branscher, säger hon och nämner Uppdrag Gransknings publicering i januari gällande missförhållanden på en mjölkgård i Hälsingland.
Martina Schagerlund är även ordförande i intresseorganisationen Södermanlands Nötköttsföretagare.
– Jag har jobbat med att gjuta mod i köttproducenterna och vill lyfta fram glädjen i att ha kor. Vi ska inte gömma oss utan vara stolta.
Varje år utses årets nötköttsföretagare.
– En del vill inte bli det, de vill inte visa upp sig för djurrättsorganisationerna. Jag känner tvärtom, vi behöver visa oss för konsumenten.
Ett led i detta är att bjuda in till de populära kosläppen. Ett annat är att regelbundet träffa kunder hos återförsäljaren Ica Ekängen.
– Vi pratar matglädje, kött och recept. Jag förespråkar att lägga till mera grönsaker och att laga mat från grunden.
Det finns planer på att utvidga gårdens verksamhet.
– Jag undersöker om jag kan odla proteingrödor till människor, som ärter eller bönor. Det är ett bra komplement.
När hon ombeds sia om framtidens köttkonsumtion sprider sig ett leende på läpparna.
– Ett av mina vuxna barn, som handlar mindre kläder än tidigare och har med sig egen mugg till Starbucks, frågade seriöst "tror du vi kommer äta kött framöver?"
Vad svarade du?
– Jo, vi behöver köttet även i framtiden.