Kritik mot kommunens ombyggnad

Fastighetsägaren Anton Varnäs har stridit för ett annat alternativ för ombyggnaden av Gredbyvägen och känner sig åsidosatt.

Anton Varnäs, vd på Tunafastigheter, är mycket kritisk till kommunens planer för ombyggnationen av Gredbyvägen.

Anton Varnäs, vd på Tunafastigheter, är mycket kritisk till kommunens planer för ombyggnationen av Gredbyvägen.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna kommun2020-01-20 06:36

Anton Varnäs, vd på Tunafastigheter, har ett stort antal företag inhyrda i området, bland annat Transcom med 480 anställda. Han är kritisk till kommunens planer för Gredbyvägen och Ståhlbergsvägen.

– Status är att vi vid upprepade tillfällen i samband med stora etableringar fått löften från kommunen men ännu inget konkret. Ombyggnationen hindrar nu istället våra möjligheter för fler jobb, menar Anton Varnäs.

 Enligt honom hämmar kommunens ombyggnation expansionen för inte bara Transcom utan för alla företag i området.

 – Jag hoppas naturligtvis att löften den här gången leder till något konkret, men så har ju tyvärr hittills inte varit fallet sedan 2010. Transcoms senaste expansion hade varit cirka 100 fler jobb än vad som nu blir om kommunen infriat vad Jimmy, Jari och Arne lovat 2016. 

Anton Varnäs fastslår att hans förslag på ombyggnaden hade gett bättre trafiksäkerhet, 500 fler arbetstillfällen på sikt och sparat pengar för kommunen. Bland annat med parkeringar intill Tunafastigheters fastigheter istället för längs järnvägen.

Men Mark- och miljödomstolen avslog de överklaganden som han lämnade in.

– Vi har försökt att tillmötesgå fastighetsägarna så långt det går, men det har funnits tekniska saker runt trafikplaneringen som har gjort att vi inte kan tillmötesgå alla, menar Ulf Westerberg (M), förste vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Anton Varnäs hävdar att kommunens ombyggnation påverkar arbetstillfällena i området.

– Stora delar av kommunstyrelsen har träffat Transcom och diskuterat framtiden. Vi vill lösa många saker och fler jobb till stan är väldigt välkommet. Men trafiksituationen är också viktig, vi ska inte ha de köer som vi har i dag på morgonen och kvällen. Vi måste öppna upp Gredbyvägen för att lätta på trycket på Kungsgatan. Men vi har lyssnat på Transcom och bygger 20-25 extra parkeringsplatser på Gredbyvägen efter Ståhlbergsvägen.

Anton Varnäs anser att det skulle vara bättre säkerhetsmässigt att ha parkeringarna längs med fastigheterna.

– Vad jag har förstått ur trafiksäkerhetsaspekt är det sämre med parkeringar längs med utfarter, stora bilar kan skymma sikten och det blir större risk för olyckor. Sen har vi fått höra att antalet parkeringplatser minskar efter ombyggnaden, men så är inte fallet. Det kommer att bli fler reglerade parkeringsplatser längs med Gredbyvägen än vad det är i dag, avslutar Ulf Westerberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!