– Restaurangbranschen är till sin natur svår att effektivisera och eftersom arbetsgivaravgifterna för unga har höjts, löner, hyror och alla inköpskostnader ständigt ökar måste detta förr eller senare föras över på försäljningspriserna. Samtidigt är gästen priskänslig, i synnerhet på lunchen, säger Thomas Jacobsson, chefsekonom på branschorganisationen Visita.
Han beskriver ett ansträngt läge för en bransch som för tillfället befinner sig i en avmattning med nolltillväxt.
– Just nu växer inte kakan och det blir ständigt fler som ska dela på den. Hushållens syn på sin egen och Sveriges ekonomi är just nu ganska pessimistisk och då hamnar inte restaurangbesök överst i plånboken.
I Eskilstuna kommun var rörelsemarginalen för medianföretaget inom restaurang 0,9 procent för 2018.
– Marginalerna i restaurangbranschen är generellt sett jämförelsevis låga. Det faktum att det är så hög konkurrens och att gästernas betalningsvilja är begränsad gör att intjäningsförmågan främst kan påverkas av hur många tallrikar du kan få ut under det korta tidsfönstret som vi äter lunch, säger Thomas Jacobsson.
Jenny Eriksson Fröberg driver restaurangen Gästgifveriet, mer känt som Gästis, i gamla stan med sin man Hans Eriksson Fröberg sedan hösten 2018.
– Det är en stor skillnad mot hur det var för 10–15 år sedan. Då åt fler ute och oftare. Jag tror att folk har blivit mer medvetna och när en lunch kostar upp mot hundra kronor kanske det känns att äta ute varje dag, säger Jenny Eriksson Fröberg.
Trots att de vittnar om en bransch med tuffa marginaler trivs de i restaurangyrket.
– Det märks att flera aktörer har stängt eller slutat med luncher på senare tid. Fortet är ett av dem och flera av deras tidigare lunchgäster kommer hit för att äta husman i stället, säger Jenny Eriksson Fröberg.
När tidningen träffar krögarparet håller de på att avrunda dagens servering av raggmunk, fläsk och bruna bönor. Klassisk husmanskost som alltid lockar hungriga lunchgäster.
– Tisdagar, torsdagar och fredagar är våra bästa dagar. Stekt fläsk, soppa och pannkaka, samt lite lyxigare husman på fredagar drar bra med folk, konstaterar Hasse Eriksson Fröberg.
Restaurangen har 55 sittplatser och lockar dagligen mellan 35–70 lunchgäster. Utöver det går några portioner på avhämtning och så säljer de frysta lunchlådor om det blivit mat över från tidigare serveringar.
– Lunchen är inte vinstgivande, utan vi ser den som en service och en möjlighet att tala om vad vi gör. I den här branschen är det många bäckar och flera ben att stå på som ger svarta siffror i slutändan, säger Hasse Eriksson Fröberg.
Förutom lunchserveringen erbjuder Gästis catering, festvåning för dop, bröllop och studentskivor samt måltidslokaler vid begravning.
– Hade vi bara erbjudit luncher skulle vi behöva 200–300 kunder varje dag för att gå runt. Men det skulle också kräva fler medarbetare att ge lön till och minst fyra sittningar för att få plats med alla gäster. Som det är nu ger luncherna i bästa fall täckningsbidrag till våra fasta kostnader, säger Hasse Eriksson Fröberg.
Efter årsskiftet sänkte de priset på dagens, från 95 till 85 kronor. Mycket för att hålla uppe omsättningen under en månad som många har det lite skralt i plånboken.
– Vi ville testa och det har varit uppskattat. Vi vill hellre ha snurr och glada gäster i restaurangen än att tappa dem, säger Jenny Eriksson Fröberg.