Notan för arenan: En halv miljon kronor

Melodifestivalen har hyrt sig in i Stiga sports arena för en halv miljon kronor. Och totalt 9 000 ballonger har köpts in för att pryda arenan. "Melodifestivalen är det största någonsin som Eskilstuna arrangerat", säger Martin Roos, vd Destination Eskilstuna.

Melodifestivalen har hyrt sig in i Stiga sports arena för en halv miljon kronor.

Melodifestivalen har hyrt sig in i Stiga sports arena för en halv miljon kronor.

Foto: Kenta Jönsson/Bildbyrån

Eskilstuna kommun2020-02-22 21:34

Melodifestivalen gästar Eskilstuna för första gången.

Och den totala kostnaden för kommunen väntas landa på tre miljoner kronor, pengar som tas från Destination Eskilstunas evenemangsfond. 

– Ur fonden tar vi max tre miljoner kronor och har gjort en budget som ser ut att landa strax under den. Våra kostnader är hallhyran för Stiga sports arena och Lokomotivet samt att vi ska bygga en garderob för 2 800 personer utanför Stiga som ska finnas där i samband med tävlingen, säger Martin Roos, vd för Destination Eskilstuna som är lokal arrangör av Melodifestivalen.

Tidningen har fått ut handlingar från kommunen som visar att Destination Eskilstuna, i egenskap av lokal arrangör av Melodifestivalen, har hyrt hela Stiga sports arena måndag till söndag till en kostnad av 408 333 kronor.

Dessutom har grannlokalen Lokomotivet hyrts under samma period för närmare 120 000 kronor. 

Även ballonger och andra attiraljer till Mello-festen har köpts in för 45 250 kronor från Eskilstunaföretaget Profeel. 

– Totalt har vi beställt in 9 000 ballonger i sex olika färger som har med Melodifestivalens färger att göra, säger Martin Roos.

Samtidigt har LiveNation, som sköter produktionen av musiktävlingen, fått den största utbetalningen till en summa av 652 600 kronor. Ytterligare två avtal – arena- och samarbetsavtal med Live Nation – ligger dock under sekretess och de summorna avslöjas inte.

– Men i turistekonomiska effekter – det vill säga hotellnätter, restaurangbesök och shopping – så räknar vi med att det här ger mellan 12 och 14 miljoner kronor tillbaka till staden. Samt att det bygger en stolthet i staden att Eskilstuna kan arrangera ett sådant här arrangemang, säger Martin Roos.

Även torsdagens välkomstmingel i Munktellmuseét – där 400 inbjudna gäster serveras wraps och öl, vin eller alkoholfria alternativ – bekostas av Destination Eskilstuna.

Utöver det arrangeras även en välkomstfest för den lokala befolkningen på Fristadstorget under lördagen.

– Jag var med och drev firandet av Eskilstunas 350-årsjubileum och det var också ett stort arrangemang med mycket jobb för oss. Men som koncentrerad vecka så är Melodifestivalen det största någonsin som Eskilstuna arrangerat, säger Martin Roos.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!