Efterfrågan på svensk nötfärs har varit extra stor i spåren av corona och lett till luckor i kyldiskarna.
– Efterfrågan på färs, speciellt nötfärs, har ökat den senaste tiden och vi har haft svårt att tillgodose det. Samtidigt blir det tydligt att det som hände efter 2018, när producenter drog ner på produktionen, har tillgången på svenskt nötkött minskat generellt, säger Susan Vo Bergqvist, pressansvarig på Ica-gruppen AB.
Är det endast nötfärs som det har sålts mer av i butikerna?
– Hela köttkategorin har ökat i försäljning de senaste veckorna, förklarar Susan Vo Bergqvist.
Ingefära är en matvara som har skjutit i höjden i pris. På bara en månad har kilopriset stigit från 50 till 100 kronor på Ica Supermarket Tunafors.
– En stor del av produktionen av ingefära kommer från Kina och under coronautbrottet har vissa leveranser uteblivit. Det har lett till en viss prisökning, menar Susan Vo Bergqvist.
Ica-gruppen jobbar nu centralt med att stötta sina Ica-handlare runt om i landet.
– Ica-butiker är egna handlare, vilket innebär att hon eller han beslutar själv om vilka varor som finns på hyllorna och vilka priser som sätts på produkterna, vilket kan variera från en Ica-butik till en annan. För många kunder kommer pris vara en viktig fråga framåt och vi kommer centralt från Ica att jobba med att stötta butikerna i att kunna erbjuda ett bra prisvärde för kunderna, avslutar Susan Vo Bergqvist.
Axfood, bolaget bakom bland annat Hemköp och Willys, har sett liknande tendenser när det gäller svensk nötfärs.
– När det gäller svenskt nötkött får vi generellt leveranser av det vi behöver, men det har hänt att vi vissa dagar har haft svårt att tillgodose efterfrågan på svensk nötfärs, där vi sett en ökad efterfrågan, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.
Han kan även konstatera att priset på ingefära har ökat.
– Anledningen är att det kommer in färre containrar från Kina och att tillgången därmed minskat. Det, tillsammans med att efterfrågan är fortsatt hög, har gjort att priset stigit.
Hur ser priserna på matvaror generellt ut i coronatider?
– Coronavirusets spridning har förändrat både konsumentbeteenden och förutsättningarna för handeln. Vad det innebär på lång sikt är svårt att svara på och är beroende på vad som sker framöver. Kortsiktigt har det inte varit några större justeringar, även om det kan ske på enskilda varor, avslutar Magnus Törnblom.