Nu får Affärsliv en modernare kostym

På onsdag kommer Sörmlands största näringslivsmagasin ut i ny skepnad. "Den kommer att se lite tuffare ut", säger Joachim Sorbe, redaktör för Affärsliv.

"Jag tycker att den ser lite tuffare ut", säger Joachim Sorbe, tidningen Affärslivs redaktör.

"Jag tycker att den ser lite tuffare ut", säger Joachim Sorbe, tidningen Affärslivs redaktör.

Foto: Anders Nilsson

Eskilstuna kommun2020-03-10 09:00

Eskilstuna-Kurirens läsare har kunnat ta del av lokala näringslivsnyheter genom en affärsbilaga sedan slutet av 1990-talet. Under några år i början hette tidningen Affärskuriren, men sedan många år är Affärsliv det etablerade namnet.

Nu har tidningen genomgått en förvandling och fått ett nytt utseende, med nya typsnitt och layout. Den kommer också att bli något större i handen när den går över till tabloidformat.

– Jag tycker att den ser lite tuffare ut, säger Joachim Sorbe, som ansvarar för det redaktionella innehållet i näringslivsmagasinet. 

Trogna läsare behöver inte oroa sig – de kommer att känna igen sig. Innehållet är fortfarande detsamma, med fokus på allt det positiva som händer i regionens företagsvärld. 

– Vi kommer fortsätta att bevaka det lokala näringslivet, med händelser kring företag och entreprenörer i Eskilstuna, Strängnäs och Flen, säger Joachim Sorbe. 

Magasinet kommer ut sex gånger om året. I det nya numret, som kommer på onsdag, går det bland annat att läsa om låsföretaget Exma, som lanserar två nya produkter som utvecklats och tillverkas i Eskilstuna. Dessutom blir det en intervju med tidigare Miss Universum Yvonne Ryding.

Anna-Lena Backman Eriksson var med och jobbade med innehållet i tidningen redan på den tid den hette Affärskuriren. Numera är hon projektledare och säljansvarig för Affärsliv. Hon säger att tidningen har en trogen läsarkrets.

– Många kommer till mig och säger att det här är en produkt som man sparar, och det är så klart ljuv musik i mina öron. Det är helt klart en väldigt omtyckt produkt som nu får en ny fräsch layout.

Hon vill ge en särskild eloge till de personer som arbetat i produktionen som tagit fram den nya layouten. 

– De har verkligen gjort ett jättefint jobb. Ingen nämnd, ingen glömd, säger hon.

Jenny Hoflund Bergvall är vd för Sörmlands media.

– Vi är väldigt glada och stolta att snart få lansera en helt ny design. Givetvis kommer vi innehållsmässigt fortsätta leverera de allra senaste nyheterna och reportagen från Eskilstuna, Strängnäs och Flens näringsliv men i en ny och modernare kostym, säger hon.

Tidningens popularitet bland läsare och annonsörer i Eskilstuna gjorde att Sörmlands media även började ge ut Affärsliv i Nyköping för två år sedan. Nu i april tas nästa steg – med lansering av ett helt nytt Affärslivsmagasin i Katrineholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!