Det är projektledaren på underhållsavdelningen på Trafikverket i Eskilstuna, Peter Miinalainen, som är övertygad om att de åtgärder som satts in också ska ge resultatet att antalet olyckor och olyckstillbud minskar.
Dels har man byggt upp refuger i korsningen, dels även bytt ut och flyttat belysningen. Ett arbete som tog lite drygt två månader att genomföra, och som enligt beräkningarna skulle kosta cirka 2,8 miljoner kronor.
Projektarbetet har fungerat relativt bra. Inga olyckor har inträffat, och heller inga incidenter.
– Inte som jag hört talas om i alla fall, jag tror att allt har gått bra.
Om budgeten håller eller inte kan projektledaren inte svara på just i dag:
– Det återstår ett par mindre detaljer innan jag vet det, säger Peter Miinalainen. Det ska till målningar på vägarna, och det ska till en sådd av gräs i slänterna också.
Det här med markeringarna på vägbanorna för stopp skulle ha ägt rum några veckor före julen, men har skjutits upp i omgångar eftersom vädret bedömts som ogynnsamt för målning.
Men de viktigaste frågorna som berör trafiksäkerheten besvaras med: Det är säkrare nu, och trafikanterna verkar närma sig korsningen med större försiktighet i dag.
– Jag har själv kört här flera gånger efter det att vi blev klara, och jag har även hört med de som bor intill Hammarbykorset, och alla säger att vi upplever att hastigheten har dämpats.
Finns något intresse från Trafikverkets sida att kontrollera om känslan också stämmer överens med det faktiska förhållandet?
– Nej, säger samhällsplanerare Knut Hawby på Trafikverket. Och skälet till mitt nej bottnar i att det inget finns vi kan mäta emot.
På det stora taget är Knut Hawby skeptisk till mätningar.
– Vi vet att vi har en fyrvägskorsning på landsbygden och vi vet att en sådan är farlig. Punkt.
– Vad det hela handlar om är att trafikanter måste börja efterleva de regler som finns. Hittar man en stoppskylt så betyder det att man måste stanna, är högsta tillåtna hastighet 60 så måste man rätta sig efter det.
Nu menar Knut Hawby att man från Trafikverkets sida har gjort sitt yttersta för att göra en farlig korsning lite mindre farlig. Även om denna åtgärd är temporär. Målet är att bygga en cirkulationsplats under 2022.
Och det finns inga planer på ett övergångsställe för fotgängare?
– Absolut inte, svarar Knut Hawby. Vi har en gångpassage på var sida av korsningen, det är inget övergångsställe.