– Det var en fet smocka i ansiktet, säger Per Svanerö.
Han är fast anställd elevassistent och har de senaste femton åren jobbat med barn och ungdomar som har särskilda behov på grund av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Enligt Per Svanerö var beskedet från skolans rektor att 17,5 tjänster ska bort som ett led i skolans sparbeting.
– Det ska röra sig om tre fastanställda, åtta på visstid, en handledare samt ett antal tjänster som i dag är vakanta. De elever vi jobbar med dagligen har diagnoser och utmanande beteende. Det är de som kommer att drabbas hårdast av detta. Föräldrar och elever måste få reda på vad som är på gång.
Om sparförslaget blir verklighet befarar Per Svanerö att många av de elever som i dag har stöd av elevassistenter inte kommer att komma till skolan överhuvudtaget.
– Dessutom kommer lärarna att få ta ett större ansvar vilket förmodligen kommer att leda till fler sjukskrivningar.
Enligt Hans Ringström, grundskolechef på Eskilstuna kommun är inga beslut ännu fattade och några varsel om uppsägningar har inte lagts.
– Jag vill understryka att vi tar all oro på största allvar. Men det som nu har lagts fram är ett exempel på hur skolan ska komma till rätta med ekonomin. Djurgårdsskolan har ett underskott på fem miljoner kronor för 2020 varav 1,7 miljoner beror på minskade intäkter till följd av färre elever.
Djurgårdsskolan bar också med sig ett underskott på en miljon kronor från föregående budgetår. Annat som påverkat ekonomin negativt är enligt Hans Ringström förändrade statsbidrag samt den nya måltidsorganisationen som kommunen infört.
– Vad detta får för konsekvenser är för tidigt att säga. Vi vet inte om och när det kommer att verkställas. Nu ska vi ha en dialog med personalen och de fackliga organisationerna samt göra en risk- och konsekvensanalys om vad de föreslagna åtgärderna kan komma att innebära, säger Hans Ringström och tillägger att fler skolor behöver spara pengar under 2020.
– Men Djurgårdsskolan är nog den skola som har det tuffast ekonomiskt.
Per Svanerö anser att det inte går att skära mer i skolans verksamhet.
– Jag är både ledsen och arg. Inte för att jag kanske blir av med mitt arbete, jag kan få ett nytt jobb imorgon om jag vill. Men hur kan pengar vara viktigare än ett barns framtid? Genom att ta bort det stöd, och den trygghet som finns, drar man undan mattan för de här eleverna.