I syfte att effektivisera hanteringen av returer för landets e-handelsbolag planerar de båda företagen att tillsammans etablera ett antal centra för returhantering på strategiska platser i Sverige, med början under 2020.
– Vår ambition är att finnas på strategiska platser utifrån kundernas behov och just nu har vi identifierat Stockholm först ut i satsningen, säger Mårten Koshko, affärsutvecklingschef på Postnord TPL.
Kan Eskilstuna och dess logistikpark vara en plats där ett framtida returcentra kan hamna?
– Skulle det finnas en betydande efterfrågan i Eskilstuna så får vi analysera det och därefter fatta ett beslut, förklarar Mårten Koshko.
Målsättningen är att ett första returhanteringscenter ska etableras i Stockholmsområdet under år 2020, där också en fysisk outlet för returfunktionens kunder planeras. Vid de nya anläggningarna kommer landets e-handlare att erbjudas nya hållbara tjänster för att rädda plagg som annars skulle kasseras. Vidare kommer anläggningarna att kunna hantera affärsmodeller som second hand och uthyrnings- och prenumerationstjänster för till exempel kläder och skor.
– Vi inom Postnord TPL har mångårig erfarenhet av att hantera returer åt våra kunder som bedriver e-handel. Erfarenhet som vi tar med oss in i detta spännande samarbete. Vi ser fram emot att genomföra den här satsningen tillsammans med Samhall, avslutar Mårten Koshko.