Räddningstjänsten får stegbil till Eskilstuna

I november levereras en ny stegbil till Eskilstuna brandstation. Det är 35 år sedan Eskilstuna hade en stegbil i sin fordonspark.

– Vi har haft önskemål om en stegbil i flera år och det var först i slutet av förra året som vi fick de extra sju miljonerna i budgeten så att vi kunde beställa en, säger Lars Lagebo, räddningschef i Eskilstuna kommun.

– Vi har haft önskemål om en stegbil i flera år och det var först i slutet av förra året som vi fick de extra sju miljonerna i budgeten så att vi kunde beställa en, säger Lars Lagebo, räddningschef i Eskilstuna kommun.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna kommun2019-09-25 14:16

– Äntligen får vi den stegbil som vi har efterlyst flera år, säger Lars Lagebo, räddningschef på Eskilstuna kommun.

I november anländer en Magirus stegbil av modellen M32L-AS till Eskilstuna brandstation. Räddningstjänsten har sedan tidigare två stycken hävare i fordonsparken, den ena från 1993 och den andra från 2008.

– Vi brukar köra våra höjdfordon i cirka 20 år innan de byts ut. Nu har det gått 26 år och den äldsta hävaren står just nu på verkstaden med trasig växellåda, säger Lars Lagebo.

Varför har ni valt att investera i en stegbil i stället för en ny hävare?

– Det går betydligt fortare att skjuta upp stegen till maxhöjden på 32 meter. Det tar cirka en minut enligt specifikationer från Magirus, företaget som har byggt på stegen på ett Scania-chassi.

Hur kommer det sig att ni får en stegbil nu?

– Vi har haft önskemål om en stegbil i flera år och det var först i slutet av förra året som vi fick de extra miljonerna i budgeten så att vi kunde beställa en. Vi beställde stegbilen i november förra året och det är ett års leveranstid.

Varför är det så lång leveranstid?

– Först tillverkades chassit hos Scania här i Sverige. I våras levererades det till Magirus i Tyskland som bygger själva stegbilen. Efter sommaren kom stegbilen till Sala Brand som utrustar den med allt annat som vi behöver i vårt bruk, bland annat radio, blåljus, skåp och vattenkanon. När bilen kommer till oss ska den få samma utseende som övriga räddningsfordon i Eskilstuna. Allt som allt tar det ungefär ett år att få en fullt utrustad stegbil klar.

Vad kostar den?

– En fullt utrustad stegbil går på närmare 7 miljoner kronor.

Skillnaden mellan en stegbil och en hävare är att stegbilen kan skicka upp stegen rakt upp till den balkong räddningstjänsten vill nå, ända upp till 32 meter. Hävaren måste vika sig upp i flera steg och tar längre tid på sig att nå målet. Dock är maxhöjden 32 meter för båda fordonen.

– Våra fordon räknas som en andra utrymningsväg för höghus upp till åtta våningar. Hus som är högre än så kräver speciella trapphus, som i husen vid Tunavallen. Vi når inte upp till toppen där.

– Det handlar först och främst om säkerheten. Med den nya stegbilen når vi folk i behov snabbare. Dessutom är det en säkerhet för våra brandmän också som får bättre och modernare utrustning. Vår personal kommer att få en introduktion och sen blir det övningar med den nya stegbilen innan den tas i bruk, det blir i början av 2020.

Hur snabbt kan stegbilen köra?

– Vi programmerar om maxhastigheten när den levereras så att bilen kan köra i max 120 kilometer i timmen, den kan köra i 150 när den levereras. Så här tunga fordon ska inte köra fortare, stegbilen väger mellan 18 och 20 ton.

Räddningstjänsten valde mellan Volvo och Scania som chassi. Det blev det senare. Anledningen till att räddningstjänsten valde mellan dessa två märken är för att det finns snabb service att få i Eskilstuna.

Eskilstunas brandstation ligger centralt på Sundbyvägen 2. Stationen har ett insatsområde där det bor cirka 80 000 invånare och det motsvarar ungefär 80 procent av befolkningen. Vid en olycka är personal på väg inom 90 sekunder och Eskilstuna har cirka 800 utryckningar per år. I Eskilstuna kommun finns det även brandstationer i Torshälla, Näshulta, Västermo och Ärla.

– Jag tycker att en räddningstjänst i vår storlek ska ha en hävare och en stegbil, nu får vi äntligen det.

Stegbil Magirus M32L-AS med Scania-chassi, dock inte den bil som ska till Eskilstuna.
Stegbil Magirus M32L-AS med Scania-chassi, dock inte den bil som ska till Eskilstuna.
Stegbilen Magirus M32L-AS

Den nya stegbilen har två hjulaxlar, jämfört med räddningstjänstens nuvarande hävare som har tre.

Bilen har en rak sex-cylindrig dieselmotor med 412 hästkrafter och en toppfart på 150 kilometer i timmen.

I korgen högst upp finns det en manuellt manövrerad vatten- och skumkanon med kapacitet om cirka 1800 liter per minut, vid 10 bar tryck.

Stegen består av fem sektioner där sektionen längst fram är böjbar. Längden på den sektionen mäter 4,8 meter.

Bilen är sex-växlad med helautomatisk växellåda.

Karta: Eskilstuna brandstation
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!