Lärarna på Rekarnegymnasiet har sedan två år tillbaka utbildat elever i MVP, mentorer i våldsprevention. MVP är en lektionsserie i skolan där målet är att förebygga och stoppa mäns och killars våld.
– Det här är den största satsningen vi gör på en individuell nivå, för att öka tryggheten för våra elever. Det handlar om att eleverna ska få insyn i hur de behandlar varandra och på så vis kan man då förebygga våld, säger Martell Eriksson Biträdande rektor Rekarnegymnasiet Eskilstuna.
Eleverna på skolan får gå en utbildningsserie som innefattar 14 lektioner där de sitter i grupp och diskuterar, samt utvärderar olika scenarion som de kan stöta på i verkliga livet. Lektionerna är indelade i tre olika delar där lärarna tar upp olika scenarion inom genus, åskådarperspektiv och våldsbegrepp.
– Mottagandet har varit bra. Eleverna ska kunna känna igen sig och många av lärarna berättar också personliga upplevelser som man kan jämföra med, vilket gör att eleverna känner sig trygga, berättar Emil Björklund lärare i samhällskunskap, religion och sociologi.
"Vi normaliserar inte längre"
Tidningen träffar också tre elever på skolan som alla håller med om att MVP har fungerat bra.
– Det har lett till att man tänker efter mer, fler säger ifrån och ingriper säger, Izabel Reich
Eleverna på gymnasieskolan får också under utbildningen skriva loggböcker som de lämnar in till läraren som håller i MVP lektionen. Loggböckerna är till för att eleven lättare ska kunna skriva egna tankar och värderingar kring vad den har lärt sig.
Finns det något negativt med utbildningen?
– Idén är bra i grunden men den behövs finslipas eftersom vissa hånar istället för att fatta, säger Tushar Nyqvist.
Suzanna Khachaturyan tycker att man borde utbilda elever tidigare i skolan.
Läraren Emil Björklund håller med och berättar att fler skolor har hört av sig till gymnasiet och frågat om de kan komma och utbilda deras lärare.
– Ju fler som går utbildningen desto bättre spridning kommer det få, säger Emil Björklund
Biträdande rektorn Martell Eriksson tycker att de är viktigt att skolan får reaktioner av eleverna
– Jag står bakom detta alla dagar i veckan, får vi reaktioner då känns det som vi påbörjat något bra.
Kurator Pernilla Svensson håller med och inflikar med att det gäller att våga prata om normkritiska saker.