Riksfärdtjänsten Sverige AB är specialist på resor för personer med särskilda behov som vill resa utanför sin egen kommun. Riksfärdtjänsten har mer än hälften av Sveriges kommuner som kunder. De senaste tillskotten är Göteborgs stad, Mölndal och Partille som Riksfärdtjänsten har avtal med sedan den 1 september.
– Göteborg är en stor kund och det kräver att vi anpassar kostymen. Vi kommer att anställa ytterligare en reseplanerare för att klara av att boka den ökade mängden tåg-, flyg- och taxiresor som vi förväntar oss, säger Jessica Norström, vd och ägare Riksfärdtjänsten Sverige AB.
– Det känns kul all kunna anställa i Eskilstuna även om det bara är en person. Om fler mindre och mellanstora företag gör det så kommer det att gå bra för stan.
Riksfärdtjänsten Sverige AB har även fått förnyat förtroende av sin största kund som är Jönköpings länstrafik. Det nya avtalet löper från den 9 september.
– Det känns ju jättekul när man får fortsätta på det uppdraget, säger Jessica Norström och fortsätter:
– Om man skulle mista ett av sina största uppdrag blir det ju ett avbräck,
Riksfärdtjänsten har även fått förnyat förtroende att sköta Trafikverkets tjänst för ledsagning på alla Sveriges järnvägsstationer.
– I år och förra året har varit lite nervösa år. Vi har haft några av våra stora uppdrag ute på upphandling, men vi har haft förmånen att vinna tillbaks dem. Vi är ett företag som är lönsamt och stabilt, säger Jessica Norström.
I och med nyanställningen i oktober kommer totalt 14 personer att jobba på beställningscentralen på Västermarksgatan 34 i Eskilstuna. Företaget tar emot och förmedlar omkring 40 000 resebeställningar av riksfärdtjänstresor per år.
– Vi tror ju att det ökar en aning i och med att vi får in Göteborg med några kranskommuner, men det är inte några stora ökningar. Det handlar om ett par tusen upp.
Riksfärdtjänsten ska under våren implementera ett helt nytt egenutvecklat affärssystem i sin verksamhet.
– Vår förhoppning är att våra kunder ska få bättre och moderna verktyg att jobba med mot oss. Vi har under några års tid jobbat med utvecklingen av detta och börjar närma oss en färdig produkt som kan lanseras både internt och externt för våra riksfärdtjänstkunder.
Riksfärdtjänsten Sverige AB grundades 1994 i Gällivare i samband med att kommunerna tog över ansvaret för riksfärdtjänstresorna. 1998 startade verksamheten i Eskilstuna.
Riksfärdtjänsten tillhandahåller Teletal som är en tjänst för personer som bland annat har svårt att tala i telefon. Företaget bokar även resor till Gotska Sandön för allmänheten. Tjänsten marknadsförs under namnet Sandöresor.
Riksfärdtjänsten har under flera år haft en omsättning på drygt 60 miljoner kronor. Jessica Norström räknar med att riksfärdtjänstresorna generellt sett ska minska i takt med att kollektivtrafiken anpassar sig för att fungera för fler människor. Det är därför en fördel att Riksfärdtjänsten kan erbjuda flera tjänster.
– Stationsledsagningen är den andra änden av det hela. När fler reser på egen hand i och med den anpassning som sker i kollektivtrafiken så behöver fler lite extra stöd i form av ledsagning. Stationsledsagningen är det som växer. Det väger upp minskningen i andra änden lite grann, säger Jessica Norström.