Universitetskanslerämbetet, UKÄ, har under 2019 granskat kvaliteten på landets ämneslärarutbildningar för högstadiet och gymnasieskolan. På Mälardalens högskola, MDH, handlar det om gymnasielärarutbildning i ämnena svenska respektive samhällskunskap, och resultatet är delat.
I granskningen ges två omdömen – hög kvalitet och ifrågasatt kvalitet. I MDH:s fall bedöms svenskan hålla hög kvalitet, men samhällskunskapen ifrågasätts. Tor Nilsson, tillförordnad akademichef på MDH, välkomnar granskningen.
– Det är beklagligt, men den här kritiken gör samtidigt att vi kan bli bättre på det vi gör, säger han.
I utvärderingen ingår 103 utbildningar i sju ämnen vid 27 universitet och högskolor. På 44 av de granskade utbildningarna ifrågasätts kvaliteten, däribland över hälften i svenska och matematik. Lärosätena har nu ett år på sig att åtgärda bristerna.
– Vi ska sätta oss ned och ta fram en handlingsplan för hur vi ska gå tillväga det kommande året. Det betyder även att vi stänger vårens antagning till samhällskunskapen.
Förra våren utvärderades grund- och förskollärarutbildningar. Av 67 granskade utbildningar fick 32 omdömet ifrågasatt kvalitet, däribland MDH:s program med inriktning förskoleklass och årskurs 1–3 samt årskurs 4–6. I april ska man redovisa sina åtgärder.
– Det arbetet har fortskridit väldigt väl och vi känner oss trygga med att vi har åtgärdat de brister som fanns.