– Jag har inte sett så här mycket aktivitet någonsin på en rast, säger skolans rektor Ingmarie Lindkvist som står mitt i en klunga av springande, skrattande och framför allt lekande barn på skolans rastgård.
Hon fortsätter:
– Det är roligt att se. Barnen samverkar, skapar relationer och hittar på nya lekar.
Skiftingehus skola invigde i fredags en ny rastbod, ett sorts bibliotek för leksaker, där elever kan låna bollar, hopprep och liknande. Och rastboden verkar vara populär bland de många eleverna som köade till lånedisken.
– Det är bra, man kan låna grejer som vi inte har i skolan, tycker åttaårige Jakob.
Nioåriga Miriam håller med:
– Det är jättebra! I klassrummet är det ibland äldre barn som tar ens leksaker, men inte här.
Men det finns en pedagogisk anledning till att satsa på en rastbod också.
– Glada barn som kommer in i klassrummen är mer mottagliga för undervisning. Vi vill att barnen lär sig så mycket som möjligt, men i dag lägger lärarna alldeles för mycket tid på konfliktlösning, säger Ingmarie Lindkvist.
Även Cristoffer Godenius, kurator på Skiftingehus skola är övertygat om att det är rätt att lägga fokus på att förbättra rasterna.
– Om rasten är bra måste lärarna spendera mindre tid på konfliktlösning, förklarar Cristoffer Godenius och fortsätter:
– Eleverna behöver nånting att göra på rasten, det är en stor del av deras vardagliga motion. Mer lek ger bättre och mer meningsfulla raster. Jag tror att det här är ett vinnande koncept.
Rastboden är bara den senaste satsningen Skiftingehus skola har gjort för att rasterna ska bli mer meningsfulla. Skolan är med i ett nationellt program som heter Trivselledare, där äldre elever får möjlighet att bli lekledare för de yngre under rasterna.
På en vecka kan det till exempel ser ut så här: På måndag arrangerar tre elever, så kallade trivselledare, disco. På tisdag leks det kull. På onsdag blir det flaggan, på torsdag fotboll och fredag är det apan i mitten. För lekschemat ansvarar trivselledarna och alla elever är välkomna att delta.
– För eleverna som blir trivselledare är det en fantastisk övning i ledarskap, säger Ingmarie Lindkvist.
De schemalagda aktiviteterna är också ett sätt att förebygga utanförskap.
– Det finns elever som är oroliga för att de inte vet vad de ska göra på rasten eller vilka de ska vara med, säger Cristoffer Godenius.