Speedwayprofilen "Zorro" tar över bilföretag

Magnus "Zorro" Zetterström och Daniel Serrander tar över Biltjänsten efter Håkan Serrander och Lars-Gunnar Annerskans.

Magnus "Zorro" Zetterström och Daniel Serrander är nya ägare till Biltjänsten Serrander.

Magnus "Zorro" Zetterström och Daniel Serrander är nya ägare till Biltjänsten Serrander.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna kommun2019-11-20 12:01

– Vi ska förvalta det fina som Håkan och Lars-Gunnar har byggt upp, säger "Zorro". 

Den 17 oktober blev Daniel Serrander och Magnus Zetterström majoritetsägare i Biltjänsten Serrander Bil AB. Håkan Serrander och Lars-Gunnar Annerskans stannar kvar i bolaget som delägare. 

– Ja, det hänger väl ihop med ålder. Det här var väl ett jättebra sätt att få företaget att leva vidare. Det är fortfarande ett familjeföretag, säger Lars-Göran Annerskans. 

–  Lars-Gunnar och jag ska med ålderns rätt fasas ut så grabbarna har tagit över drygt hälften. Men vi kommer ändå att finnas kvar som lite stöd. Det här är fortfarande det roligaste jag vet, säger Håkan Serrander. 

Dessutom kommer Håkan Serranders hustru Iréne, som också jobbar i företaget, att snart gå i pension. 

Daniel Serrander är Håkan Serranders svärson. Han har arbetat på företaget sedan 2010. Den tidigare speedwaystjärnan Magnus Zetterström har jobbat som försäljare på Biltjänsten sedan 2016. Daniel och Magnus menar att de kompletterar varandra bra. 

– Jag och Daniel klickar så jäkla bra. Jag är truten och Daniel är räknekillen. Jag gillar att tjattra med folk och komma till avslut och få höja trofén med ett avslut på pappret, säger Magnus. 

Håkan Serrander startade företaget 2004 som återförsäljare för KIA på Mobacksgatan i Eskilstuna. Han hade tidigare drivit Seraco Bil som främst sålde Saab och Opel. Håkan har ända från starten samarbetat med Lars-Gunnar Annerskans på Tunavallens Bilservice som blev märkesverkstad för KIA i Eskilstuna. 

I början var det många som höjde på ögonbrynen när bilprofilen Håkan började sälja KIA som då fortfarande var ett litet märke i Sverige. Det stora genombrottet kom när KIA byggde en fabrik i Slovakien och började producera modellen KIA Ceed som var utvecklad speciellt för den europeiska marknaden. 

– När KIA hade byggt den fina fabriken blev man väldigt kaxig och lämnade sju års nybilsgaranti. Från den dagen förstod folk att det måste vara en bra bil eftersom KIA vågade lämna en så lång garanti, säger Håkan. 

Daniel Serrander säger att Biltjänsten alltid har haft filosofin att synas och verka lokalt. Företaget stöttar bland annat Smederna, Guif, United och AFC. 

– Vi gillar att synas i positiva sammanhang, framför allt i idrottssammanhang.

Biltjänsten i Eskilstuna har vuxit tillsammans med KIA. 2016 flyttade företaget till den stora bilhallen på Mått Johanssons väg 40. Tunavallens Bilservice ligger numera i samma lokaler och är ett helägt dotterbolag till Biltjänsten. Biltjänsten har ökat omsättningen med 17 procent jämfört med förra hösten. Företaget har i dag 17 anställda. Antalet anställda har ökat med ett dussin sedan 2010. 

– Vi kommer att behöva rekrytera framöver för att tillgodose kundernas behov. Utmaningen är  att hitta duktiga mekaniker och drivna säljare, säger Daniel Serrander.  

Han menar att Biltjänsten har en spännande tid framför sig. 

– Det har inte hänt så mycket i bilbranschen på 100 år som det gör nu. Vi och alla i bilbranschen står inför stora förändringar. Det handlar framförallt om omställningen till elektrifiering. Redan nu vid årsskiftet händer det mycket som kommer att gynna hybrid-och elbilsmarknaden och det är där vi redan i dag ser den största efterfrågan. Omställningen är stor för alla inom bilbranschen och vi ser positivt på omställningen och på framtiden.

Enligt Daniel ligger KIA i framkant av utvecklingen.  

– Man tar fram helt rätt produkter och modeller för det som efterfrågas. Ett stort bekymmer för många kollegor i branschen är att få fram den här typen av bilar. Vi vet att det är långa leveranstider på bilar. Det har vi också haft, men vi är inte i närheten av så långa leveranstider som många andra märken har. 

Han ser även en stor tillväxtpotential på företagssidan. 

– Vi tror att privatkunden som har förstått att det här är en väldigt bra bil kan även tänka sig att åka KIA som tjänstebil.

Daniel Serrander hoppas även mycket på de nya modellerna av laddhybrider som KIA lanserar redan i början av nästa år. 

– Laddhybrider och elbilar är en dyr teknik, men den kommer att hamna på en prisnivå som även ska passa den privata plånboken. 

Lars-Gunnar Annerskans, Magnus "Zorro" Zetterström, Daniel Serrander och Håkan Serrander.
Lars-Gunnar Annerskans, Magnus "Zorro" Zetterström, Daniel Serrander och Håkan Serrander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!