Stålforsskolan i Eskilstuna införde ett tvålärarsystem i början på höstterminen, där samma lärare med likvärdig kompetens håller lektioner ihop. Lärarsystemet har mottagits väldigt bra av både lärare och elever och enligt lärarna Jacqueline Wahlström och Monika Lindell som tillsammans undervisar åttonde klassarna är systemet det bästa som har hänt skolan.
– Det blir effektivare lektioner och det blir lättare att hålla koll på att eleverna förstår vad de ska göra. Det har också blivit betydligt lugnare i klassrummen, berättar Jacqueline Wahlström.
Systemet kan fungera på lite olika sätt, ibland föreläser lärarna lektionerna tillsammans och ibland är det en som föreläser medan den andra går runt och håller utkik ifall det är någon som behöver hjälp. Eleverna får också snabbare hjälp i dagsläget när de till exempel räcker upp handen.
– Det blir mindre avbrott i klassrummen nu och det är lättare att hålla en röd tråd och man får som lärare också en chans att ligga steget före vilket gynnar undervisningen, berättar Monika Lindell.
I och med införandet av de nya systemet så har vardagen förändrats för både lärare och elever, nu delar lärarna samma schema och gör också planeringen ihop. Stålforsskolan har också anställt 16 nya lärare, var av åtta av dessa anställdes utan lärarlegitimation, för att lyckas få ihop två lärare i samma klassrum.
– Även om det nu finns lärare utan legitimation så fungerar det ändå bra eftersom vi lärare med legitimation har ett stödresurssystem där vi enklare kan ge de nya lärarna stöd. Det handlar om personnivå och vilken relation man har till eleverna, så att vissa lärare inte har legitimation är inget eleverna påverkas av eftersom det finns legitimerad personal som backar upp, berättar Monika Lindell.
Tidningen träffar lärarna inne på personalrummet på Stålforsskolan och då är det fler lärare som kommer fram och berättar att de inte kan tänka sig byta till det gamla systemet med bara en lärare.
– Det här är det bästa vi har varit med om, säger Lena Gyllhag som undervisar sjundeklassare.
Även eleverna som går i åttonde klass med inriktning musikprofil på Stålforsskolan håller med att systemet har fungerat väldigt bra.
– Det roligaste är att vi får två perspektiv på saker och ting för då får man chansen att tänka annorlunda, säger Hanna Mikulska.
Eleverna berättar att lärarna upplevs mer avslappnade och att det blir effektivare undervisning.
– Det har blivit en bra kombination och det är mycket lugnare i klassrummet. Nu behöver man heller inte vara osäker på att man inte kommer bli förstådd om man ställer en fråga, säger Felicia Emanuelsson och Emma Sarlic.
Eleverna berättar om flera exempel på saker som de lärt sig på kort tid tack vare att de har haft två lärare. De beskiver också att NO som de tidigare upplevt som ett svårt ämne nu är lättare att förstå.
– Det är bra när man får olika förklaringar, säger Maja Einarsson.
Finns det något negativt med att ha två lärare?
– Ibland passar inte lärarna med varandra och då blir det inte så bra, säger Agneiszka Mikulska.
Att vissa lärare inte passar med varandra är något som lärarna Jacqueline Wahlström och Monika Lindell också påpekar som en nackdel.
– För vissa lärare har de blivit bra och för andra har det inte funkat och då försöker man byta ut lärarna så att de blir en bra matchning, säger Monika Lindell.