Västra Porten börjar sälja korv på ICA Maxi

Restaurang Västra Porten på STIGA Sports Arena började i februari att sälja sin egen korv på ICA Maxi.

Ulrica Sjöberg vid lanseringen på ICA Maxi i Skiftinge.

Ulrica Sjöberg vid lanseringen på ICA Maxi i Skiftinge.

Foto: Privat

Eskilstuna kommun2020-03-12 19:52

Den köttrika korven har gjort succé bland gästerna på Västra Porten och i Sundbyholms Gästhamn där den har serverats i snart två år. I februari tog ägarna Ulrica Sjöberg och Helena Pagoldh steget att även börja sälja de tjocka korvarna på förpackning på ICA Maxi i Skiftinge. 

Korven togs fram för ett par år sedan i samarbete med kryddleverantören Nordic Spice och Mälarchark som fortfarande står för tillverkningen. Tillsammans med Nordic Spices produktutvecklare André Wessman provade sig Västra Portens ägare fram till en lämplig kötthalt och kryddblandning. 

– Det är vitlök och Provencekrydda. Även de som inte gillar superstarka korvar tycker att den är jättegod. Den är köttrik så det är ingen finmald korv. Den är lagom, säger Ulrica Sjöberg. 

– Vi säljer den även i Sundbyholms Gästhamn. När folk kommer och köper en tjock grillad korv så är det den. Den är jätteomtyckt. Vi är otroligt stolta över den. Vi har slutat köpa vanlig Bamse och sånt.

Från Mälarcharks sida var Andreas Gisselfeldt, som numera är vd för företaget, delaktig i framtagandet av korven. Ulrica och Helena har tidigare sånt korven i förpackning i Sundbyhoms Gästhamn i mindre skala. I samband med ett event kom de i kontakt med ICA Maxi och tog då tillfället i akt att tala om att de vad intresserade av att börja sälja korven i en matbutik. ICA Maxi nappade på idén och efter att även Mälarchark lämnat klartecken lanserades korven på stormarknaden i mitten av februari i år. Korvarna säljs i trepack och innehåller bara svenskt kött. 

– Det är fantastiskt att en så stor butik nappade på vår lilla idé. Vi hoppas att den blir rikstäckande så småningom både för vår och Mälarcharks skull, säger Ulrica. 

Är det inte dyrt att ta fram en egen korv?

– Har man bra samarbetspartners så hjälps man åt med jobbet. Därför har det inte blivit så dyrt för oss även om såna här märkeskorvar kostar mer än vanliga. Vi har valt att ha bra produkter från början. Vi köper vår vanliga grillkorv och varmkorv från Bromma Chark. De har vi också provat ut så att de är bra. 

Ulrica berättar att restaurang Västra Porten stretar på i en tuff bransch. Samtidigt som det finns andra restauranger som försöker förbättra sin ekonomi genom att sänka sina priser så lutar Västra Portens ägare åt andra hållet. 

– Vi tycker att vi borde höja istället. Jag tycker det är en dålig väg att gå att man sänker priset för det betyder bara att man måste köpa ännu sämre råvaror. 

Västra Porten har bland annat konkurrens från föreningar som säljer kaffe i samband med evenemang på STIGA Sports Arena. Ulrica menar att det hittills har varit lite öde i Munktellstaden, men att det nyligen börjat dyka upp fler gäster på restaurangen efter att inflyttningen börjat i Kfast:s nya bostäder. 

– Det var den första inflyttningen och det märke vi. De var här och käkade lunch och berättade att de hade flyttat in. Vi tycker att det är jättekul att det börjar hända saker i området. 

Tre personer jobbar i köket på Västra Porten och tre ute i restaurangen. Vid stora evenemang i STIGA Sports Arena eller i de kringliggande anläggningarna tar restaurangen in extra personal. 

– Vi har öppet sju dagar i veckan för att fånga upp allt. Vi försöker fånga upp det som händer inne i arenan. Vi följer med i det som händer på Lokomotivet och i Munktellarenan. Vi hoppas att det ska se bra ut till nästa bokslut. Det är en tuff bransch. Det är lite därför vi försöker skaffa oss fler ben att stå på.   

Karta: Restaurang Västra Porten
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!