Hjälm och bilbälte räddade brandmännens liv

De två brandmän som skadades när en tankbil voltade i måndags mår efter omständigheterna bra. Arbetsmiljöverket väljer att inte utreda olyckan.

31 mars 2016 09:16

Föraren av den tankbil, som i samband med utryckning måndags körde av vägen norr om Ärla, tappade kontrollen över bilen. Inget annat fordon var inblandat och händelsen betecknas som ett olycksfall.

Det framgår av räddningstjänstens anmälan till Arbetsmiljöverket som upprättades digitalt några timmar efter olyckan.

Föraren fick lämna Mälarsjukhuset redan på måndagskvällen men har kontinuerlig stöttning av arbetsgivaren. Den andre mannen skrevs ut i onsdags.

Lars Lagebo, biträdande räddningschef i kommunen berättar att den svårast skadade var medvetslös några minuter efter olyckan. Passageraren ådrog sig revbensbrott och hjärnskakning och enligt Lagebo tyder spåren på olycksplatsen på att tankbilen voltade två varv.

– Båda bar bälte och hade hjälmarna fastspända. Det räddade deras liv, det är jag helt säker på. För 10-15 år sen fanns en annan mentalitet. Då åkte vi ofta obältade och utan hjälm på utryckningar, säger Lars Lagebo.

Robert Aldén är sektionschef vid Arbetsmiljöverkets region Öst. Han säger till Eskilstuna-Kuriren att myndigheten väljer att inte utreda händelsen. Räddningstjänstens kompetens att söka svar internt och vidta lämpliga åtgärder bedöms som fullgoda.

Räddningstjänsten i Eskilstuna har egna utbildade olycksutredare och senast den 20 april ska deras utredning vara klar. Den tekniska undersökningen av olycksbilen ska dock göras av polisen.

För platschefen Thomas Johansson och de övriga brandmännen i Ärla har det varit några omtumlande dygn.

– Det är en otroligt jobbig händelse. Utredningen får visa vad vi kan göra för att det aldrig ska hända igen och vilka lärdomar vi kan dra. Den här gången gick det förhållandevis bra även om vi alla, inte minst de två som satt i bilen, är tagna av det som hänt. Vårt stora jobb just nu är att stötta dem så mycket vi kan, säger Johansson.

Den aktuella och numera totalförstörda tankbilen har varit ett hett diskussionsämne. Fordonet togs i trafik 1989 och hamnade i Ärla 2007 efter ett initiativ från Kamratföreningen Ärla brandkår. Sedan 2015 är Eskilstuna kommun formell ägare. Bilen besiktades i november och fick en anmärkning kopplat till vattentankens fäste vid chassit. Felet åtgärdades direkt.

Brandmännens fackförbund meddelade några timmar efter olyckan i måndags att fordonet hade kända brister. Erik Jonsson, ordförande för förbundets avdelning i Eskilstuna nämner specifikt ett hålrum i passagerarsätet, avsett för ett "luftpaket". Han säger vidare att alla brandmän, oavsett om de arbetar heltid, deltid eller i ett värn ska färdas i säkra fordon under utryckning.

Förbundets uttalande om säkerhetsbrister förvånar Lars Lagebo. Han säger att dessa synpunkter aldrig har tagits upp till diskussion vid de kontinuerliga möten som arbetsgivaren har med förbundet.

– Men det stämmer att det finns ett hålrum i passagerarsätet, och det är helt medvetet. Räddningstjänsterna i hela Sverige ser just nu över vad man kan ta bort i hytterna. Flera olyckor med brandbilar som har voltat har slutat väldigt illa just på grund av lösa föremål som farit omkring. Tänker man till så tror jag att det var jättebra att det inte satt något flaskpaket i bilen. Vid några andra olyckor har fästena inte hållit när bilarna voltat.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Peter Larsson