26 robotar på Kitchentime levererar paket från jättelagret i Eskilstuna

I den kraftigt växande e-handeln har frakt- och leveransvillkor blivit ett allt viktigare konkurrensmedel för företagen.

‒Kundernas förväntningar på snabbhet ökar hela tiden, säger Joel Falck, vd på Kitchentime, som i samband med Black Friday och stundande julhandel nu gör en utökad satsning på hemleveranser på kvällstid.

21 november 2017 09:32

E-handelsföretaget Kitchentimes försäljning är inriktad på produkter för kök och heminredning med Norden som huvudsaklig marknad. Den 1 juli i somras tog de sitt nya 5000 kvadratmeter stora lager i bruk, beläget i Sportamores stora lagerbyggnad i Eskilstuna logistikpark.

‒Det var väldigt intensivt i somras med många bitar som skulle falla på plats. Men vi har hittat väldigt bra medarbetare och etableringen har gått smidigt, säger Joel Falck.

I samband med flytten till Eskilstuna investerade företaget 30 miljoner kronor i det automatiserade lagersystemet Autostore. 26 robotar hanterar nu de cirka 20000 artiklar som finns i lagret och möjliggör att leveranserna från lager till kund kan ske på ett snabbare och säkrare sätt.

‒Kundernas förväntningar på snabba leveranser ökar hela tiden. Nu kommer vi att erbjuda kunder hemleverans samma kväll om man gör sin beställning före klockan 13.

Erbjudandet gäller än så länge i Storstockholm och Uppsala men Joel Falck hoppas att man inom kort ska kunna utsträcka tjänsten till hela Mälardalen.

Utvecklingen inom e-handeln går väldigt snabbt och svenska hushåll nätshoppar som aldrig förr. E-handeln utgjorde under förra året 7,7 procent av den totala detaljhandeln och 13,6 procent av sällanköpsvaruhandeln, enligt siffror från E-barometern. Under tredje kvartalet 2017 ökade e-handeln i Sverige med 15 procent jämfört med samma period i fjol. Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta knappt 68 miljarder kronor.

En stor del av den väntade ökningen är knuten till julhandeln som drar i gång med Black Friday, ett handelsfenomen (se faktaruta) som bara har några år på nacken men som växt enormt. I fjol shoppade svenskarna för 3,6 miljarder kronor under den dagen och förväntningarna inför fredagen är höga.

‒Det kommer att bli ett enormt genomslag i år med kampanjer som släpps vid tolvslaget. Det kommer bli full fart hela dagen och vi har fyllt på lagret ordentligt, säger Joel Falck, som ser Black friday och den stundande julhandeln som lite av ett eldprov.

På lagret arbetar cirka 20 fast anställda sedan starten i somras. Men på fredag måste personalstyrkan utökas med hjälp av bemanningsföretag.

‒Vi räknar med att vara dubbelt så många på Black Friday, säger platschefen Freddie Eriksson-Pettersson.

E-handel och Black Friday

Readagen Black Friday är en amerikansk tradition och infaller den fjärde fredagen i november i samband med thanksgiving. Sedan några år tillbaka har den slagit igenom även i Sverige, framför allt inom e-handeln. Postnord vittnar om ökade paketvolymer i samband med helgen, i fjol var ökningen 34 procent. Enligt deras prognos väntas svenskarna handla för nära 5 miljarder kronor under Black Friday.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lars Skärlund

Ämnen du kan följa