Det är lätt att glömma att de hårdaste restriktionerna som restaurang- och cafébranschen fått uthärda sedan pandemins utbrott föll mot specifikt restauranger i anslutning till handelsplatser. Restauranger och caféer med egna separata ingångar har under de svåraste restriktionerna kunnat välkomna upp till fyra gäster per bord förutsatt att säkert avstånd hålls mellan varje sällskap, även om man självklart tvingats stänga redan 20.30. För restauranger i köpcentrum försvann dock den möjligheten när restriktionerna skärptes den 1 mars, och dess serveringsmöjligheter begränsades till en person per bord.
Under tisdagen lyftes dessa restriktioner, och serveringsställen i köpcentrum får äntligen återansluta sig till resten av restaurangsverige med dess restriktioner om max fyra personer per bord.
Till Eskilstunas Tuna Park anlände sakta men säkert en stadig ström hungriga lunchgäster redan strax innan klockan 11.00 under tisdagsförmiddagen. Meze Grill och Basilica är två av de lunchöppna restauranger i Tuna Parks stora serveringsområde vars personal menar att det har varit tufft att servera gäster som tvingas splittras från sitt sällskap sedan den 1 mars.
– Många gäster har blivit upprörda. Det blev alltid bara dålig stämning när vi tvingades berätta för folk som lever tillsammans, sover i samma säng och har barn ihop att de inte får äta lunch vid samma bord i matsalen, säger Solmaz Nikseresht, servitris på Meze Grill.
– I dag känner vi en stor, positiv skillnad. Tidigare var stämningen pressad och det kändes som att gästerna tyckte att det var vårt fel att de inte längre fick luncha ihop. Jag förstår självklart syftet med försöket att stoppa smittspridningen, men det har också känts konstigt när man sett kollektivtrafik med fullproppade bussar och tåg som tillåtits fortsätta under pandemin, säger hon.
– Det är jätteskönt att vi får återgå till att servera upp till fyra gäster per bord igen, men ärligt talat så kom inga glädjejubel från oss i morse. Vi har från början tyckt att det känts ologiskt att just vi ska behöva drabbas av de här restriktionerna, och inte till exempel kollektivtrafiken, säger Solmaz Nikseresht.
Bara en kort sväng från Meze Grill ligger den asiatiska restaurangen Sooya, där sertivtisen My Lindqvist berättar att man också haft en svår period sedan 1 mars.
– Det har varit jättejobbigt under den här perioden. Många gäster har blivit arga på oss och inte velat förstå, säger hon.