Därför skiljer sig vårdcentralernas statistik åt

Alla jobbar de med patienternas bästa för ögonen. Men statistiskt sett klarar de sitt uppdrag olika bra. "En gråzon där det är viktigt att vi alla gör likadant."

"Jag vet att det finns patienter som inte tycker vi är tillgängliga, det är alltid en balansgång. Men våra duktiga medarbetare sliter enormt för att vi ska kunna möta allas behov", säger vårdcentralen Citys verksamhetschef Emma Wennersten, i samtal med patientkoordinator Siv Hagman.

"Jag vet att det finns patienter som inte tycker vi är tillgängliga, det är alltid en balansgång. Men våra duktiga medarbetare sliter enormt för att vi ska kunna möta allas behov", säger vårdcentralen Citys verksamhetschef Emma Wennersten, i samtal med patientkoordinator Siv Hagman.

Foto: Anne-Lie Andersson

Eskilstuna2021-11-16 06:47

Vårdcentralen City är Sörmlands största. Att man lyckas så bra med att erbjuda sina 18 000 listade patienter vård snabbt tackar verksamhetschef Emma Wennersten till stor del vårdcentralens lättakut för.

– Det har varit en ständig diskussion under pandemin om vårdcentralernas lättakutmottagningar skulle hållas öppna. Vi löste det med separerade patientflöden, där de med infektionssymptom får komma på särskilda tider. Har det varit fullt i telefonbokningen har de ändå kunnat komma upp för en medicinsk bedömning av lättare besvär.

►Läs också: Här är de bästa och sämsta vårdcentralerna i Eskilstuna

Emma Wennersten poängterar att en medicinsk bedömning inte behöver betyda ett fysiskt besök på vårdcentralen. Det finns numera flera vägar in.

– Vi har som många andra behövt ställa om under pandemin och hitta andra former att möta patienterna på, med uppbackning av regionen. De flesta yrkeskategorier hos oss erbjuder digitala besök. Men det här började vi med redan 2019 när tredagarsregeln kom. Vi jobbar mycket med tillgänglighet, som ju kan vara många saker, och jag tror vi haft fina siffror som stått sig även nationellt de senaste åren.

undefined
Ayan och Sirat Ahmed trivs på vårdcentralen City. "Jag är ganska nöjd med att tillhöra City, upplever att vårdcentralen är tillgänglig när jag behöver hjälp, och deras bvc är väldigt bra."

Stefan Sulin är verksamhetschef för vårdcentralen Årby som öppnade i våras och som i det allra närmaste klarade tillgänglighetskravet för sina jämförelsevis få patienter i september.

– Vi kom från Stockholm med ett för Sörmland delvis nytt koncept och med mottot att inte konkurrera ut de andra vårdcentralerna i Eskilstuna utan snarare att hjälpa dem som är överbelastade. Vi vill att de ser oss som en komplettering av primärvården i kommunen, och vi jobbar för ökad tillgänglighet på flera sätt.

Stefan Sulin anser att Eskilstuna kommun missar en viktig aspekt när stadsdelarna projekteras.

– Det byggs för tätt, det finns ingen plats för vårdcentraler, som ska vara lätta att nå för invånarna. Nästan alla ligger dessutom i centrum här, människor som bor en bit ut har det besvärligt. Bara här i Årby bor flera tusen människor, som först när vi öppnade fick närhet till vård.

Han förklarar att Årby och Skiftinge vårdcentraler blivit som systerföretag som hjälper varandra i de utsatta områdena med många multisjuka.

– Alla sa "hur vågar ni öppna lokal i Årby?" Men vi tycker det är lugnt här och jag tror att invånarna i stadsdelen känner en trygghet i att vi finns. Men det tar lite tid att arbeta in systemet, många kommer till oss och vill träffa en läkare utan att först boka ett besök.

undefined
Karin Bogen och Mahmoud Almohtasib, vd och läkare på privata vårdcentralen Smeden.

Vårdcentralen Smeden hamnar sist i jämförelsen. Vd Karin Bogen påminner även hon om att termen medicinsk bedömning gäller all legitimerad personal och omfattar både telefonsamtal och digitala lösningar.

– Hos oss kan telefontillgängligheten svaja. Ibland behöver vi prioritera att ta emot patienter, ibland finns mer tid till att svara i telefon. Vi har en fantastisk vårdcentral, med höga kvalitetskrav. Det känns inte riktigt rättvist att bara fokusera på dålig tillgänglighet. Den kan se dålig ut på papper samtidigt som patienterna fått bra hjälp.

Karin Bogen konstaterar att vårdcentralerna kodar den medicinska bedömningen på olika sätt i sin inrapportering och därför kan statistiken bli svår att jämföra.

– Vissa jobbar hårt på att få en fin statistik medan vi kanske inte registrerat alla siffror rätt. Det är en gråzon, som vi nu tänker förbättra oss på. Patientenkäter görs också regelbundet, där brukar vi få fint betyg. 13 000 personer har ändå valt oss.

Din vårdgaranti

Den 1 juli 2010 lagstadgades vårdgarantin. Den beskriver hur lång tid du som patient som längst ska behöva vänta på att få komma på besök, behandling eller operation i primär- och specialistvården.

Den 1 januari 2019 förstärktes den. Du som kontaktar primärvården för ett nytt eller försämrat hälsoproblem har nu rätt till en medicinsk bedömning inom tre dagar. Detta ersätter tidigare bestämmelse om sju dagar till läkarbesök.

Den som söker primärvården, t ex vårdcentral, ska få kontakt samma dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!