1400 hushåll utan tv i fyra dagar: "Brutalt lång tid"

I torsdags förmiddag försvann tv-signalen för totalt 1400 hushåll i Eskilstuna. Först fyra dygn senare var problemet avhjälpt.

1400 hushåll var utan tv i fyra dygn. Nu ska Eskilstuna energi och miljö se över rutinerna.

1400 hushåll var utan tv i fyra dygn. Nu ska Eskilstuna energi och miljö se över rutinerna.

Foto: EEM/Fredrik Sandberg / TT

Eskilstuna2021-02-09 15:33

Boende på bland annat Kvarngärdesgatan och Lohegatan i Eskilstuna fanns bland de som drabbades av utebliven tv på torsdagen. De drabbade kunderna har AT-installation som fiberleverantör.

AT Installation, som är verksamma på flera håll i landet, hyr så kallat svartfiber. Det innebär att de hyr en del av ett fibernät av en nätgrossist och ansluter sin egen utrustning. Vid fel ansvarar de för att kontakta nätgrossisten om fel som ligger hos grossisten. I det här fallet Eskilstuna energi och miljö, EEM.

– När vi fick in anmälningar om störningen var vi ute och felsökte. På fredag förmiddag hade vi gått igenom all vår utrustning och kontaktade sedan Eskilstuna energi och miljö för att meddela att det inte var våra saker det var fel på, säger Jan Mathiesen, filialchef i Mälardalen för AT Installation.

Det dröjde dock till måndag morgon innan EEM började jobba med problemet. Enligt Fredrik Stake, chef för marknad och försäljning på EEM, berodde det på att de fick reda på störningen först på fredagskvällen.

– Vi blev förbryllade eftersom vi inte fått in någon felanmälan. Det här är inte en del av stadsnätet utan en gammal lösning vid sidan om som vi inte övervakar. Det var inget vi såg när vi tog över stadsnätet från Fibra, säger Stake.

Det är vanligt att stora företag eller kommuner hyr svartfiber. Att bostadsrättföreningar ligger på svartfiber är dock mer ovanligt menar han.

– Jag har jobbat här sedan 2014 och det är första gången jag är med om det här problemet, säger Stake.

Mathiesen är kritisk till såväl att det tog för lång tid och bristen på kommunikationen från EEM.

– Det tog brutalt lång tid att lösa. Det är svårt att få information om vad som händer och då vet inte vi vad vi ska ge för information vidare till kunderna, säger han.

Har ni fått mycket reaktioner från kunder?

– Det kan man lugnt säga! Det har varit hett, med all rätt.

På tisdagseftermiddagen stod det klart att felet berodde på att fel fiberkabel använts vid byggnation och att det i sin tur berodde på fel i dokumentationen. Fredrik Stake beklagar det inträffade och menar att EEM har inlett arbetet med att förhindra liknande händelser i framtiden.

– Vi går igenom våra fiberkablar, ambitionen är att inte ha fler sådana här lösningar. Vi går även igenom dokumentationen så att det är tydligt var man ska felsöka så att det inte tar så lång tid om det blir fel i framtiden, säger han.

Karta: Eskilstuna
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!