Distributionen av Eskilstuna-Kuriren hanteras av Svensk Hemleverans som, precis som Eskilstuna-Kuriren, ägs av mediekoncernen NTM. Kostnadsökningen har nu blivit så stor att utdelningen av papperstidningen kommer att upphöra för omkring 1 600 hushåll på landsbygden i Eskilstuna, Strängnäs och Flen.
– Det är jättetråkigt att det sker, men våra kostnader överskrider våra intäkter och det innebär att vi blir tvungna att agera, säger Mattias Ternstedt, vd på Svensk Hemleverans.
Områdena som berörs är glesbefolkade där avståndet är långt mellan postlådorna och där distributionen kostar mellan 20 kronor och 50 kronor per tidning.
– Det blir inte ekonomiskt hållbart för oss och i och med att vi tar bort det här kan vi behålla papperstidningen ännu längre. Det är en väldigt låg befolkningstäthet, i och med att tidningsdensiteten blivit lägre har vi tyvärr hamnat i den här situationen. Vi har försökt att hela tiden täcka hundra procent, mer eller mindre, vilket inte går längre, säger Ternstedt.
Många uppskattar sin papperstidning och Nils Olauson, affärsområdeschef på NTM, tror att de som berörs kommer att bli besvikna när de får beskedet.
– Det är därför viktigt att förstå varför vi gör det här, att vi är tvungna att ta det här beslutet för att kunna uppfylla vårt uppdrag vilket är att bedriva lokal journalistik på de orter där vi är verksamma, säger han och fortsätter:
– Jag vill poängtera att vi drar inte ned på den journalistiska bevakningen i samband med detta. Vårt syfte är att bevaka de kommuner vi verkar i och att vi gör det på ett sätt som säkerställer att vi har en trovärdig journalistik. Det vi gör är en distributionsförändring och vår förhoppning är att de som inte kommer få sin papperstidning blir digitala prenumeranter och fortsätter ta del av vår journalistik.
Information till samtliga prenumeranter som påverkas kommer skickas ut inom kort.
– Det vi hoppas och önskar är att så många som möjligt ska fortsätta läsa tidningen digitalt, säger Henrik Ekwall-Larson, som jobbar med affärsutveckling inom NTM Media, och lyfter fram e-tidningen:
– Det vi vill understryka i den här förändringen är att e-tidningen ska kunna funka som ett närliggande substitut till papperstidningen. Det vi informerar om i det här brevet och det vi erbjuder kunderna som påverkas är att man får 20 procent rabatt på prenumerationspaketet Premium som innehåller e-tidningen under ett år. Därtill erbjuder vi rabatt på en läsplatta som går att köpa via vår webshop. Jag tycker själv och även många av våra läsare tycker att läsplattan är ett väldigt bra sätt att läsa e-tidningen på.
Brevet som går ut till alla berörda prenumeranter kommer innehålla information som beskriver hur man kommer i gång med den digitala läsningen.
– Vi vill göra det så lätt som möjligt att komma igång med den digitala läsningen om man är påverkad av förändringen. Med brevutskicket har vi också tagit fram information hur man kommer igång. Det är många av våra läsare som inte har loggat in på den digitala tidningen, startat ett konto, sett hur e-tidningen fungerar eller hur man orienterar sig i den. Därför har vi tagit fram instruktioner för hur man kommer i gång med den digitala läsningen som skickas ut till kunderna som berörs, säger Ekwall-Larson.
– I samband med det här bjuder vi också in till kundträffar. Vi bjuder in läsare som påverkas av de här förändringarna till att träffa oss där vi går igenom hur man kommer i gång med den digitala läsningen och svarar på frågor relaterat till den.
I områdena är det 25 tidningsbud som påverkas av förändringen.
– Det är en följd av att vi bygger större distrikt och ökar sysselsättningsgraden för de befintliga distrikten, sen har det en påverkan att vi släcker geografin också. Vi tar bort cyklar och ersätter det med elbilar så att arbetsmiljön blir bättre och att vi kan ha längre sysselsättningsgrad, säger Mattias Ternstedt.