Second hand får nytt liv med unga företagare från Eskilstuna

Två unga entreprenörer från Eskilstuna, Filippa Hanning och Bella Kakai, har tagit sin passion för mode till nästa nivå genom att starta klädföretag.

De vill inspirera sin egen generation att handla kläder i andrahand.

De vill inspirera sin egen generation att handla kläder i andrahand.

Foto: Blanka Karlsson

Eskilstuna2024-07-05 16:58

Nyheten i korthet

  • Två 17-åriga tjejer från Eskilstuna, Filippa Hanning och Bella, har startat klädföretaget Eleight Vintage genom UngDrive Academy. Företaget kommer att erbjuda både lagerplagg och unika plagg, samt planerar att släppa "limited edition" kollektioner.
  • Med stöd från UngDrive, som hjälper unga att starta egna företag, planerar tjejerna att driva ett UF-företag. De arbetar med att utveckla sin första kollektion och har även planer på att släppa mjukisset för både killar och tjejer till hösten.
  • Eleight Vintage fokuserar på vintagekläder för att göra en skillnad för miljön. Företaget köper in begagnade kläder, syr om dem för att göra dem mer unika, och ibland skapar de egna plagg från köpta tyger. Tjejerna planerar att inspirera fler att handla second hand genom att visa hur de tvättar och fräschar upp kläderna på sociala medier.

17-åringarna har nyligen startat klädföretaget Eleight Vintage och kommer skapa unika vintagekläder genom att sy om second hand-plagg och designa egna. De vill inspirera yngre att välja hållbara modealternativ och förändra synen på second hand-shopping. Deras stora dröm är att bli ett välkänt klädmärke och de planerar att släppa sin första kollektion inom kort.

De planerar att skapa både plagg för lagerförsäljning och unika plagg. Däremot kommer fokusen främst ligga på att sy unika plagg, eftersom det är svårt att hitta identiska kläder på second hand.

De planerar även att släppa "limited edition"-kollektioner med enstaka plagg, men betonar att de måste se vilka produkter som faktiskt säljer bra. Just nu arbetar de intensivt med att sy kjolar och klänningar, och de planerar att lansera mjukis-set för både killar och tjejer till hösten.

undefined
Filippa Hannings föräldrar berättar att tjejerna sitter uppe sent på kvällarna och syr och klipper, ibland ända in på natten.
undefined
De har köpt in rosetter, tyger och andra dekorationer som de planerar att använda för att designa sina nya plagg.

Tjejerna går på Zetterbergsgymnasiet och har gått i samma klass sedan årskurs sju och har alltid samarbetat bra både i skolarbeten och på fritiden. De valde att satsa på ett klädföretag tack vare sitt gemensamma stora intresse för mode.

undefined
Sellpy är en populär svensk plattform för second hand-försäljning online.

– Vi skissar för att se hur plaggen ska se ut. Bella Kakai har hand om ekonomin, och vi har skapat egna loggor som vi syr på alla våra plagg. Vi samarbetar även med second hand-butiker, och de klänningar vi har nu kommer från Sellpy, säger Filippa Hanning.

Tjejerna startade företaget genom UngDrive, som hjälper unga att komma igång med att driva egna företag.

– UngDrive kom till vår skola, och vi fick anmäla oss för att få stöd under sommaren. Stödet var på 1500 kronor per person, så vi hade 3000 kronor totalt. Vi fick en veckas kurs som täckte allt från att välja rätt material till att förstå grunderna i företagande, berättar Filippa.

Inför sista läsåret planerar tjejerna att driva ett UF-företag och vill vara ute i god tid för att slippa stress. De har arbetat på sina idéer under en längre tid och ser fram emot att utveckla sitt företag vidare.

undefined
UngDrive är en organisation som hjälper unga att komma igång med att starta och driva sina egna företag. Genom utbildning, ekonomiskt stöd och mentorskap stöttar de unga entreprenörer att förverkliga sina affärsidéer och skapa sina egna företagsframgångar.
undefined
De har aldrig sytt tidigare, men har nu tagit steget in i modevärlden.
undefined
Det är mycket som behöver köpas in, men de lär sig också att vara ekonomiska och söka samarbeten där det är möjligt.

Med ett stort intresse för mode och en vilja att göra skillnad för miljön, valde Filippa och Bella att fokusera på vintagekläder. De har läst mycket om "fast fashion" och dess negativa miljöpåverkan, vilket motiverade dem att starta en vintageshop. Deras plagg säljs på Instagram, Plick, Vinted och Blocket. 

De köper in begagnade kläder, syr om dem för att göra dem mer unika, och ibland skapar de egna plagg från köpta tyger.

I deras generation så är det många som tycker det är lite äckligt att handla på second hand, menar tjejerna. Det är något som de vill ändra på. Deras ide är att företaget ska funka som en mellanhand.

– Om vi köper in plagg och syr om och fräschar upp plaggen så kanske det kan inspirera till att fler ser att det inte är så ofräscht. Många tänker ju att de är någon annans kläder, säger de.

undefined
De köper även kläder som de ska klippa sönder och använda delar av för att skapa nya, unika plagg.
undefined
"Sprättaren är ens bästa vän", säger tjejerna med ett skratt.

För att slå hål på fördomarna planerar de även att lägga upp videor på sociala medier där de visar hur de tvättar och fräschar upp kläderna, vilket kan bidra till att ändra attityder och uppmuntra fler att handla second hand.

Eleight Vintage lägger sin egen touch på kläderna genom detaljer som rosor, tyger och olika delar från de plagg de har. Tjejerna ser fram emot att utveckla sitt företag vidare och planerar att starta ett aktiebolag efter gymnasiet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!