Green Cargo ska minska antalet anställda i Sverige med 500. Transportföretaget har i dag cirka 1 100 anställda. För Eskilstunas del innebär neddragningen att 37 av företagets 85 tjänster på orten försvinner.
– Det är inte roligt att berätta för medarbetare att vi ska bli färre men vi behöver göra ett resultatlyft med över 400 miljoner kronor för att kunna finnas kvar och utvecklas för framtiden, säger Green Cargos VD Jan Kilström i ett pressmeddelande.
Personalen informerades på arbetsplatsträffar i hela landet under onsdagen. Ulf Svärd är ordförande för fackförbundet Sekos Klubb Green Cargo Eskilstuna.
– Jag tycker inte om det, men det har ju nästan varit väntat. Det har varit mycket spekulationer.
Hur är stämningen bland medlemmarna?
– Den är tryckt. Det är framför allt en del lokförare och växlare som mår dåligt av det här. Det är de som drabbas i första hand, säger Ulf Svärd.
Under mars inleds turordningsförhandlingar ortsvis. En viss minskning av personal genomförs i år men flertalet övertaligheter träder i kraft under 2015.
Green Cargos verkstad i Eskilstuna, med 46 anställda, berörs inte av de nu aktuella neddragningarna.
– De jobbar på. Sen vet de om att vi kommer att utvärdera verksamheten under året, men de har bra tryck i sin verksamhet, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör vid Green Cargo.
Syftet med nedskärningarna är enligt företaget att bryta flera års förluster.
– Vi måste komma upp i nåt sorts stabil lönsamhet. Ha råd att betala våra löner, betala våra investeringar, klara kraven från vår ägare som är staten, säger Mats Hollander och fortsätter:
– Grundorsaken är lågkonjunkturen. Sen gör höjda banavgifter och pressade lastbilspriser det ytterligare svårare att nå lönsamhet.
Green Cargos plan för att gå från förlust till vinst innebär bland annat att loken och rangerbangårdarna ska användas mer effektivt.
– Dels går det åt färre lokförare och färre lok, och vi ska få upp fyllnaden i tågen. Vi har bara en tågfyllnad på 68 procent i genomsnitt nu, och den har vi målet att den ska upp på 80 procent, vilket är väldigt högt.
Green Cargo kommer även att centralisera flera verksamheter till Hallsberg, bland annat inom kundservice, driftledning och planering. Antalet tjänster i Hallsberg kommer att öka med ett 30-tal samtidigt som det görs neddragningar i övriga landet.
Bland de anställda i Eskilstuna finns det en kritik mot hur företaget har hanterat situationen. Enligt Ulf Svärd vid Seko väckte beskedet om förändringarna flera reaktioner på onsdagen.
– Ja, det är blandat. Det är för jävligt helt enkelt att de har skött det på det här sättet, säger han.