I december 2016 upphörde möjligheten att tågpendla från Eskilstuna till huvudstaden utan att behöva stanna till i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg. Nästan på dagen tre år senare, måndagen den 16 december i år, kommer expresståget, som det benämns, tillbaka. Tåget utgår från Örebro och ska klara resan mellan Eskilstuna och Stockholm central på 47 minuter. För närvarande är restiden cirka 67 minuter.
Miljöpartiets gruppledare i Eskilstuna, Marielle Lahti, välkomnar beskedet, men anser att det aldrig borde ha försvunnit.
– Den styrande majoriteten som satt med i förhandlingarna var ouppmärksam och prioriterande inte frågan när de schabblade bort direkttåget 2016. Direkttåget stärker Eskilstunas position som attraktiv pendlarstad. Det ska vara lätt att bo i Eskilstuna och jobba i Stockholm. Den tid man vinner betyder mycket för den som pendlar och gör att vi kan konkurrera med orter som ligger närmare Stockholm, säger Marielle Lahti.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) berättade om "pågående direktågsförhandlingar" när tågdepån i Gredby invigdes i september i fjol. Han sa då att antalet turer mellan Eskilstuna och Stockholm skulle fördubblas.
– Det blir en enorm utökning av avgångar till och från Eskilstuna. Hela strategin är förhandlad och klar. 2021 ska det vara fullt utbyggt, sa Jimmy Jansson då.
Göran Gullbrand är trafik- och infrastrukturansvarig på Mälardalstrafik. Han bekräftar att flera förändringar genomförs vid tidtabellsskiftet som gäller från mitten av december. Någon fördubbling blir det inte i den här omgången men väl en rejäl utökning. Det totala antalet avgångar mellan Eskilstuna och Stockholm går från dagens 19, till 23 respektive 24 avgångar i vardera riktning, per vardag.
– Vi inför också ett expresståg från Stockholm till Eskilstuna på vardagseftermiddagarna. Det har aldrig funnits tidigare, berättar Göran Gullbrand.
Den exakta avgångstiden för expresståget från Stockholm till Eskilstuna är inte fastställd men kommer att ligga i spannet 16.10-16.15.
Förbättringen för Eskilstunapendlarna betyder inte att Strängnäspendlarnas situation blir sämre, menar Göran Gullbrand.
– Vi inför halvtimmestrafik såväl till som från Stockholm under morgnar och eftermiddagar. Det gynnar alla jobb- och studiependlare i området.