– Bedragarna utvecklar sina metoder hela tiden. Vi måste verkligen varna andra. Man ska aldrig lämna ut sina konto- och bankuppgifter eller koder. Banker ringer inte upp på det här sättet, säger Lennart Vestergren hos polisen i Eskilstuna.
Det fräcka bedrägeriet ägde rum på onsdagen i förra veckan och har nu hamnat hos polisen för utredning.
När telefonen ringde och 76-åringen svarade så berättade "bankens" representant att lånet på 150 000 kronor som 76-åringen skulle ha ansökt om, var beviljat och att pengarna skulle betalas ut.
76-åringen förklarade att han absolut inte hade ansökt om något lån och att det måste handla om ett missförstånd.
"Bankens" representant förklarade då att 76-åringens alla konton måste spärras. Han skulle omedelbart se till att samtalet kopplades vidare till bankens säkerhetstjänst så att 76-åringen skulle få hjälp att spärra sina konton.
Samtalet kopplades vidare och alla åtgärder vidtogs och 76-åringen kunde andas ut. Trodde han.
När han senare på egen hand kontaktade sin bank fick han veta att han inte hade några spärrade konton.
Däremot hade pengar försvunnit.
– 80 000 kronor hade försvunnit. Alltihop var en ren bluff, konstaterar Lennart Vestergren.
Händelsen polisanmäldes, rubriceras som bedrägeri och ska nu utredas av polisen.
Det finns för närvarande inga misstänkta.