83-åring bekymras av telefontrassel

Telefonabonnemanget skulle ha varit inkopplat i den nya lägenheten i torsdags. På fredagseftermiddagen kunde Martin, 83 år, fortfarande inte ringa trots att han blivit lovad hjälp. Hos Telia skyllde man på personalbrist.

Eskilstuna2010-08-14 11:07

I veckan berättade Kuriren om Jenny Bergman som haft problem med att flytta sitt telefonabonnemang. Hon är inte den enda.

83-åriga Martin, som egentligen heter något annat, håller på att flytta till en ny lägenhet och anmälde i god tid flytten hos Telia. I torsdags skulle abonnemanget ha varit flyttat till den nya lägenheten men i luren var det ändå tyst.

– Jag är gammal och har svårt att röra mig. Där behöver ha tillgång till en telefon om jag akut behöver en ambulans, förklarar den förtvivlade Martin. Jag orkar inte med en massa krångel.

Eftersom Martin, av förklarliga skäl, inte kunde ringa till Telia tvingades han åka in till stan och Telias butik. Där förklarade han sitt ärende och personalen skyllde på personalbrist, men lovade att åtgärda problemet på fredagen.

– Men när vi provade på morgonen gick det fortfarande inte att ringa, säger Martin. De lovade ju att telefonen skulle ha varit inkopplad i torsdags.

Köp mobiltelefon
Emma Petrini, informationsansvarig på Telia, säger att när en felanmälan rapporteras har teknikerna tre dagar på sig att åtgärda problemet och det kan vara anledningen till att det dröjt.

Men om han nu är så bekymrad över att inte kunna ringa efter hjälp om han blir sjuk, finns det ingen möjlighet att låna ut en mobiltelefon tills hemtelefonen är lagad?
– Det beror på hur många de har för utlåning i butiken och då behöver han ett eget sim-kort, förklarar Emma Petrini. Men om de har någon över skulle det kunna vara en lösning. Annars rekommenderar jag mannen att köpa en egen mobiltelefon, som en säkerhet i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om