88 hushåll utan tv och internet – i flera dagar

Lars Andersson, 74, är inte ensam.
Tillsammans med flera Torshällabor drabbades han när ett elfel slog ut både internet och tv.
– Det är inte första gången, säger Lars.

"Det är inte första gången", säger Lars Andersson, 74.

"Det är inte första gången", säger Lars Andersson, 74.

Foto: Lukas Abrahamsson

Eskilstuna2024-12-28 13:47

Flera har vittnat om problemet.

Tips har ramlat in och rader har skrivits i lokala Facebook-grupper.

I fredags försvann både internetuppkopplingen och tv för boende i Säby i Torshälla. Hela fredagskvällen var det borta, ända fram till lördag eftermiddag.

– Sen på söndag var det borta igen fram till eftermiddagen. Det är inte första gången det här. När de satt upp gatlyktor vid Edvardslund så grävdes kabeln av tre gånger.

Orden är från Lars Andersson, 74, som är en av flera drabbade.

Redan när han upptäckte felet, på fredagen, ringde han och felanmälde problemet.

Därefter har han fått flera sms. Det allra sista på söndagen.

– Efter det sista så tog det två minuter sen försvann det igen, säger han och skrattar.

Vad gjorde du då, när det inte funkade?

– Nej, vad ska man göra. Det finns inte mycket – det är bara att avvakta.

Men Lars och de andra som bor i området hade ändå tur i oturen.

Sedan i söndags kväll funkar allt som vanligt igen. Varken uppesittarkvällen eller Kalle Anka på julafton missades.

– Men det är så tråkigt när man bor själv och inte får tv-bild.

undefined
Gatubelysningen är nu på, dygnet runt. Elektrikern har kopplat strömmen från gatubelysningen för att både internet och tv ska fungera för stunden.

Anledningen till problemet var ett elfel.

– Det var fel i en switch som betjänar den gatan. En säkring hade gått, säger Jakob Olin på bredbandsleverantören Tele2:s presstjänst.

Felet började i fredags den 20 december, och var sedan helt avhjälpt på måndagen den 23 december. Totalt 88 hushåll på Säbygatan drabbades.

– Det finns inga kända fel i området sedan tidigare. Felet nu berodde alltså på ett elfel till vår utrustning så vi var beroende av elleverantören för att åtgärda felet, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!