Ägare till balarna misstänkta för grovt miljöbrott

Tre personer kopplade till bolaget som har de inplastade sopbalarna i Kjula är misstänkta för grovt miljöbrott. Det skriver tidningen Expressen.

Sedan 2017 har NM Trading och Transport AB (NMT) lagrat byggavfall längs gamla E 20 mellan Barva och Kjula.

Sedan 2017 har NM Trading och Transport AB (NMT) lagrat byggavfall längs gamla E 20 mellan Barva och Kjula.

Foto: David Gagnert

Eskilstuna2020-09-13 14:11

Bakom det stora berget av ljusgröna och vita plastbalar längs gamla Strängnäsvägen, några hundra meter från den plats där det tidigare låg en bensinmack mellan Kjula och Barva, står bolaget NM Trading och Transport AB (NMT). 

NMT är dotterbolag till NMT Think Pink AB som alla ägs och drivs av ett Stockholmspar. Enligt Expressen genomförde polisens insatsstyrka en räd mot återvinningsföretaget i lördags och tre personer, däribland ägarparet, är anhållna misstänkta för grovt miljöbrott.

Boende vid NMT:s lagringsplats i Eskilstuna har sedan verksamheten startade 2017 uttryckt oro över trasiga och nedfallna balar som uppges bestå av papper, plast och trä och som NMT benämner "brännbart verksamhetsavfall". 

undefined
I november 2019 övergick NMT:s lagringsverksamheten till att bli deponi. Något sådant tillstånd har dock inte bolaget.

Enligt avfallsförordningen så är lagring av avfall som ska återvinnas att anses som deponi efter tre års lagring och den gränsen passerades i november 2019.

Deponiverksamhet kräver tillstånd och något sådant tillstånd har inte NMT för verksamheten i Eskilstuna. Det föranledde miljö- och räddningstjänstnämnden i Eskilstuna att i maj 2019 kräva att NMT redovisade en plan för hur bolaget tänkte säkerställa att avfallet återvinns innan de tre åren passerade. 

Kravet fick bolaget att börja transportera bort balar.

Efter flera påminnelser skickade NMT i juni i år in årsrapporten för 2019 års verksamhet till miljökontoret i Eskilstuna. Av rapporten framgår att NMT inte har fyllt på med balar i Eskilstuna sedan i maj 2018 och att utkörning av balar påbörjades under 2019, om än i begränsad skala.

Vid en inspektion i april i år framkom att den tidigare platschefen för Eskilstunaverksamheten slutat. Bolaget uppmanades att städa området då flera avfallsbalar rasat ner och det fanns löst avfall på marken i anslutning till lagringsplatsen. Fortfarande ligger hundratals rasade balar på området.

undefined
I april 2020 uppmanades NMT att åtgärda problemet med rasade balar. Problemet kvarstår.

Vid inspektionen uppgav en konsult, som företrädde NMT, att bolaget avsåg att lägga ner anläggningen i Eskilstuna.

"Om man har tänkt sig avveckla anläggningen i Eskilstuna så ska detta anmälas till oss och bolaget ska inkomma med en avvecklingsplan" skrev miljökontoret i den följande inspektionsrapporten.

Bolagets numera frihetsberövade vd, en 50-årig kvinna, tackade för rapporten i ett svarsmejl och berättade att hon skulle läsa rapporten i lugn och ro. "Jag vill också ta tillfället i akt att tipsa om min blogg som har slagit rekord i Sverige" skrev hon.

Svaret på nedläggningsfrågan kom i maj, via konsulten. NMT uppgav att bolaget har för avsikt att fortsätta köra bort balar från området men att den befintliga verksamheten ska fortsätta.

Det är ännu oklart om utredningen om grovt miljöbrott mot bolagets företrädare har något direkt samband med Eskilstunaverksamheten.

Enligt Expressen ska brotten ha skett 2015-2020. Den tredje personen är anhållen för grovt miljöbrott under samma period samt grovt penningtvättsbrott.

Eskilstuna-Kuriren har utan framgång sökt representanter för bolaget och åklagaren Kristina Persson.

Inte över 10 000 ton

Gränsen för anmälningspliktig verksamhet för icke-farligt avfall går vid 10 000 ton. Om mängden avfall överstiger 10 000 ton krävs tillstånd från Miljöprövningsdelegationen i Uppsala. Om sådan verksamhet bedrivs utan tillstånd är den olaglig och riskerar åtalsanmälan. Mängden avfall på NMT:s lagringsplats ska enligt Eskilstuna kommuns tillsyner inte ha överskridit den mängden.

Karta: Hummelkärr
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!