Åldring lurades av bedragare – pengarna hamnade i Fröslunda

En man i 80-årsåldern tog tacksamt mot hjälpen från "bankens säkerhetsavdelning". Det pågående bedrägeriet han skulle skyddas mot var dock själva brottet. På två timmar var han 300 000 kronor fattigare och en 23-årig Eskilstunabo 300 000 kronor rikare.

300 000 kronor överfördes till en 23-åring i Fröslunda.

300 000 kronor överfördes till en 23-åring i Fröslunda.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2024-04-21 15:06

Nyheten i korthet

  • En man i 80-årsåldern lurades att överföra 300 000 kronor sedan en uppringande kvinna utgett sig för att jobba på bankens säkerhetsavdelning.
  • Bedrägeriet ägde rum sommaren 2022, då mannen fick ett samtal från en kvinna som påstod att han hade en obetald faktura till Telia och att han var utsatt för id-kapning.
  • En 23-årig man från Eskilstuna åtalas nu för grovt penningtvättsbrott i samband med händelsen, men förnekar brott och hävdar att han blivit utnyttjad av en bekant.

På kvällskvisten den 14 juni 2022 ringde Bengt-Eriks telefon. Det var en trevlig kvinna, Sara från Svea Inkasso. 

Sara hävdade att Bengt-Erik hade en obetald faktura till Telia på 18 000 kronor.

Bengt-Erik nekade, han hade minsann inget otalt med Telia. 

Sara visade stor förståelse. Hon misstänkte att Bengt-Erik blivit utsatt för ett bedrägeri och var id-kapad. Det hade varit några såna ärenden den senaste tiden. Han behövde dock inte vara bekymrad, hon skulle hjälpa honom.

Sara erbjöd sig att koppla samtalet till Skandiabankens säkerhetsavdelning.

Strax svarade en annan kvinna, Viktoria på säkerhetsavdelningen. Viktoria bekräftade att någon hade försökt ta ut 100 000 kronor från Bengt-Eriks konto.

"De sa att de skulle hjälpa mig och jag skulle inte vara bekymrad", berättade han senare i polisförhör.

Viktoria förklarade att de skulle göra "en omvänd transaktion". 

undefined
Målsägaren förde intet ont anande över 300 000 kronor till Eskilstunabons konto med hjälp av bank-id. Allt i enlighet med "säkerhetsavdelningens" uppmaning.

Så långt i det bedrägliga upplägget hade Bengt-Erik inte förlorat en enda krona.

"Det var väldigt trevligt, jag upplevde en stor lättnad till en början i och med att jag fick hjälp. Hon var inte provokativ eller driven".

Mannen har beskrivit kvinnan som välartikulerad, artig, trevlig och förtroendeingivande. 

Den omvända transaktionerna som han vägleddes igenom innebar dock att han i stället, tre gånger på två timmar, överförde 100 000 kronor till ett för honom okänt konto. Att han fick göra om proceduren förklarades med att det uppstått problem. 

"Dagen därpå gick jag in på datorn och såg att 100 000 kronor är uttaget vid tre tillfällen och att jag hade blivit lurad. Det var bara att bita i det sura äpplet. Man blir förbannad, jag har aldrig trott att människor kan vara så jävliga och listiga. De har gett sig på en försvarslös person".

Bengt-Erik kontaktade sin riktiga bank och han uppmanades att göra en polisanmälan.

Anmälan ledde till att polisen inledde en förundersökning om grovt penningtvättsbrott som i dagarna renderat i ett åtal vid Eskilstuna tingsrätt.

undefined
Mannen i Norrland har med hjälp av banken fått tillbaka en del pengar. Ännu saknas dock en kvarts miljon.

Bengt-Eriks pengar hamnade nämligen 120 mil söderut, i Eskilstuna, hos en 23-åring i Fröslunda närmare bestämt.

23-åringen som åtalas för grovt penningtvättsbrott förnekar brott och säger han tycker synd om Bengt-Erik.

Han förklarar det inträffade med att bekant uppmanat honom att öppna ett konto i Skandiabanken, och att personen behövde hjälp med en överföring. Därefter har 23-åringen vid några tillfällen loggat in med bank-id men själv inte fört pengarna vidare.

Kanske är det sant.

Kanske är han en av alla dessa möjliggörare som mot mindre ersättningar väljer att låna ut sina bankkonton och blunda för det uppenbara.

Bengt-Erik kan hoppas på en fällande dom och att Eskilstunabon tvingas ersätta de förlorade pengarna. Men pengar är en sak, det känslomässiga är svårare att reparera.

"Jag är ledsen för att blivit bestulen och känner mig lurad, kränkt. Jag är också förbannad, dels för att folk beter sig på detta viset och på mig själv för att jag är så naiv som låter mig ledas utan att misstänka det minsta. Varje gång telefonen ringer är man livrädd för vad det kan vara. Jag tycker inte jag tog någon risk."

Bengt-Eriks namn är fingerat. Kvinnornas namn är de som de uppgav. De har dock ingen koppling till Svea Inkasso eller Skandiabanken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!