Efter studier i Skottland flyttade Alex Rogers till Wien med sin dåvarande flickvän. Han hade aldrig tänkt tanken att arbeta med ädelstenar utan hade siktet på en karriär inom IT. När en vän frågade om han kunde tänka sig att jobba på det lilla företaget The natural gem tackade han ja.
– Jag är extremt tacksam över att jag fick den här chansen att växa, säger Alex Rogers communication manager på företaget.
Då hade företaget endast fyra anställda men nu är de sexton stycken. Kontoret har även privatkock och flera exklusiva salonger. Alex Rogers arbetar både med event och att skapa nya nätverk för att företaget ska kunna expandera ytterligare. Nu är siktet inställt på USA och Storbritannien. Ädelstenarna som säljs kostar mellan femhundra och en miljon euro.
– Det ringde en kund från Dubai nyligen och när jag frågade honom vilket budget han hade sa han direkt "nej, nej det är inte relevant, visa mig de finaste stenarna". Ibland spenderar kunderna mer, ibland mindre.
Företaget handlar främst med rubiner, safirer och smaragder och för att säkerställa deras äkthet skickas de till först till laboratorier som värderar stenen. De bästa laboratorierna finns i Schweiz, de kan se exakt från vilket område i världen ädelstenen kommer ifrån och hur gammal den är.
– Vi bygger upp en portfolio till våra kunder och de ser ädelstenar som en investering eftersom värdet inte sjunker. De senaste 25 åren har värdet på ädelstenar bara ökat.
Företaget arbetar med särskilt utvalda gruvor men trots det händer det ibland att en sten inte håller kvalitén. Då avslutar företaget samarbetet med gruvan eller kräver pengarna tillbaka berättar Alex Rogers.
Kunderna är några av världens rikaste och företaget samarbetar också med den anrika Habsburgsfamiljen. De har ett projektet där de tillsammans med Habsburgs fine art hoppas kunna skapa nfts, digitala konstverk med en unik kod och äkthetsstämpel.
Den som vill handla av företaget i Wien blir väl omhändertagen men det är endast speciella utvalda som får komma dit.
– Den som kommer hit i Wien får bo i vår gästlägenhet och får även tillgång till vår kock. Vi ser till att göra det så bekvämt som möjligt för våra kunder.
Kostar det inte mycket för företaget?
– Det är mycket kostnader men det vi lägger ut får vi tillbaka.
Den långsiktiga relationen till kunden är viktig och man får inte vara framfusig som försäljare berättar Alex Rogers. Kunderna är olika rika familjer men de representeras oftast av någon som arbetar för familjen.
Nu planerar Alex Rogers för ett evenemang i London med bland annat panelsamtal om ädelstenar och han håller även på att översätta en bok om ädelstenar från tyska till engelska. Företaget arbetar också för att skapa en digital lösning där man kan investera i en del av en ädelsten, istället för att köpa en hel, vilket kan vara väldigt dyrt.
Efter fyra år i Wien har Alex Rogers lärt sig mycket och hans syn på ädelstenar har förändrats.
– När jag kom hit kunde jag ingen tyska alls och nu pratar jag tyska hela tiden. Det har varit en rolig process att lära sig mera om ädelstenar. Desto mer tid du spenderar med en ädelsten desto finare blir den. Man får också en emotionell koppling till den.