Valet av affär har inte varit helt okontroversiellt, medger Marie Holmberg, områdeschef för ordinärt boende på vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna..
– Nej, vi har fått synpunkter från brukare som skulle föredragit att handla från någon annan affär .
Nu har inte brukarna kunnat styra var inköpen ska göras förut heller, tillägger hon.
– När hemtjänstens personal handlat så har vi gjort det i närmaste dagligvaruaffär. Något fritt val har det aldrig varit fråga om.
I fortsättningen blir det personal från Samhall som packar och kör hem varorna. Det betyder också att brukarna får tillgång till ett stort sortiment av varor oavsett var de bor, påpekar Marie Holmberg.
– Nu kan man till exempel få hem både drickabackar och hela balar med toapapper. Så tunga varor har vår personal inte haft möjlighet att bära hem.
Samtidigt innebär förändringen ett bortfall av kunder från de lokala affärer där hemtjänsten tidigare gjort inköpen. Men också den effekten fanns med i förvaltningens konsekvensutredning.
– Brukarna handlar inte för så stora summor att det bedöms ha någon betydelse för den lokala handeln.
Nu är det inte vård- och omsorgsförvaltningen som hittat på att brukarna ska börja handla från nätet. Det finns ett politiskt beslut i botten och modellen finns redan på flera andra håll i landet.
– Vi gjorde en upphandling på vanligt sätt och den vanns av Samhall, säger Marie Holmberg.
Samhalls val av leverantör föregicks däremot inte av någon upphandling.
– Det behövs inte, vi är ett aktiebolag och lyder inte under lagen om offentlig upphandling, säger Niclas Thored, distriktschef på Samhall.
– Vi valde Coop för att vi har samarbetat med dem sedan tidigare i det här distriktet. På andra håll i landet har vi valt ICA istället.