Tidningen skrev häromveckan om Kfast som börjar ta betalt för sina pappersfakturor, 39 kronor i månaden. Allis Johansson i Eskilstuna är irriterad på Telia som tar 49 kronor i månaden för pappersfakturor som hon inte ens vill ha.
– Telia är ännu värre än Kfast. Fram till 2019 betalade jag kvartalsvis en fast avgift. Sen gjordes det om 2019 till att jag betalade en fast summa varje månad, säger Allis Johansson.
Hon fick då pappersfakturor för tre månader åt gången till en kostnad av 49 kronor.
– Men så i somras gick de över till en månads intervall med utskicken. Varje månad får jag en pappersfaktura på 329 kronor för telefonen plus en fakturaavgift på 49, i månaden. Även när jag nu har gått över till autogiro fortsätter de att skicka pappersfaktura till mig varje månad, fast att jag inte vill ha det.
Hon berättar att både hon och grannar har pratat med Telia och lagt ner flera timmar på att få ett rimligt svar, dock utan framgång.
Hon tog då kontakt med Eskilstunas konsumentvägledare för att få hjälp. Christine Fransholm, konsumentvägledare på Eskilstuna kommun, kan inte heller förstå Telias resonemang.
– Det juridiska läget är att företag har rätt att ta betalt för fakturering om det finns med i avtalet som ni har oavsett om det är pappersfaktura eller annat betalsätt. Kostnaden ska motsvara det administrativa arbetet för faktureringen, säger Christine Fransholm.
Hon berättar att flera personer i Eskilstuna har reagerat på Telias höjda avgift på pappersfakturor och hört av sig till henne.
– Det här drabbar de som har ett digitalt utanförskap, de som inte kan hantera det digitala. Det är väldigt många äldre, som dessutom har mindre pengar, som främst hamnar i kläm.
Hon anser att detta borde lyftas fram till Konsumentverket för att se om det är en skälig summa att ta ut 49 kronor för en pappersfaktura.
– Om inte folk anmäler detta till Konsumentverket, för oskäligt hög avgift, kommer det inte att bli någon förändring på avgiften.
Hon konstaterar att i juni hade Konsumentverket fått in 236 anmälningar mot Telia, men alla handlade inte om fakturaavgiften.
– Ett tips är att byta till en leverantör som inte tar betalt för faktura. Men många äldre har haft Telia i hela sitt liv och känner sig trygga med dem och vill inte byta, avslutar Christine Fransholm.
Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, förklarar pappersfakturorna som skickas ut.
– Månadsfakturering har det varit under flera år för nya kunder. Nu har alla våra kunder övergått till det. En hel del tycker att det är bättre att få faktura en gång i månaden för att ha koll på sina månadskostnader, säger Inger Gunterberg.
Hon förklarar att de enligt lag är skyldiga att meddela sina kunder varje månad vad de ska betala, även om de har autogiro.
– Vi måste göra detta även om det är en fast summa varje månad. Det är därför vi skickar ut även om kunden har autogiro. Men har man mobiltelefon kan fakturan skickas i ett sms, då är det gratis. Men för de med fast telefoni är det här det som gäller, menar Inger Gunterberg och avslutar:
– Vi rekommenderar e-faktura, då slipper man alla fakturaavgifter.
När Allis Johansson får höra Telias förklaring suckar hon.
– Problemet för oss äldre är att många inte har någon dator. Det här med e-faktura är en nymodighet. Vi 90-åringar har inte så mycket nymodigheter, konstaterar Allis Johansson och suckar uppgivet.