Priserna fortsätter att rusa. I augusti steg inflationstakten till 9 procent, medan livsmedelspriserna stiger för nionde månaden i rad.
– Det är så mycket nu att alla reagerar på det, oavsett om man är låg- eller höginkomsttagare. De som har det tufft får det jädrigt mycket tuffare fort men resten kommer också att märka av de höjningar som kommer som ett pärlband under hösten, säger Ulf Mazur, grundare av prisjämförelseföretaget Matpriskollen.
Enligt Matpriskollens siffror ökade priserna i dagligvaruhandelns samtliga kategorier med totalt 10,3 procent från årsskiftet till slutet av augusti.
Dock har vissa produkttyper hittills varit relativt förskonade. Till exempel kroppsvårdsprodukter, som enligt Matpriskollens ökat med 3,7 procent sedan årsskiftet.
– Öl och läsk har inte heller ökat särskilt mycket. Nötter och bär har bara gått upp med runt 5 procent, vilket normalt är jättemycket, men i sammanhanget ligger de kategorierna i bottenskiktet, säger Ulf Mazur.
Men under tisdagen aviserade den svenska hygienjätten Essity omfattande prishöjningar på företagets produkter, och i augusti noterade Matpriskollen att priserna på bland annat både blöjor och barnmat rusade iväg. Väntat, menar Ulf Mazur.
– Den här branschen är lite udda, för det är väldigt långa ledtider. Leverantörer prisförhandlar i normalfallet de fyra livsmedelskedjorna flera månader innan höjningarna slår igenom, så det är ingen chock att priserna fortsätter stiga – allt som ska höjas har helt enkelt inte höjts ännu. Det är ett tufft spel med långa cykler.
Ska man förutspå vilka produkter som står inför höjningar kan man därför, enligt Ulf Mazurs analys, titta på de produkter som ökat minst sedan årsskiftet.
– Jag tror att allt kan bli dyrare. Kan man hitta schampo, tvättmedel, munvård och tvål till priser man nu upplever som billiga ska man slå till. Samma sak gäller djurmat, diskmedel och barnprodukter, som blöjor och barnmat. Där har inte heller alla tillverkare höjt priserna ännu, men det rullar på för fullt och när några börjar höja så kommer andra efter.
På butiksgolvet i Hemköpbutiken i Gallerian märker butikschefen Erik Johansson Englund av ett ändrat köpbeteende till följd av de rusande priserna.
– Många handlar bara kampanjvaror. Så har det inte riktigt varit förut, men det har blivit mer socialt accepterat att åka runt till olika butiker för att handla direkt från annonsbladet. Det är ju inget konstigt att man passar på, det har ju varit prisökningar på 20 procent på vissa saker, säger han.
En av de varorna är kaffe, vars kostnad ökat med 20,2 procent sedan årsskiftet. Erik Johansson Englund tror ändå inte att vi sett slutet på kaffeprisrusningen.
– Det har varit flera dåliga kaffeskördar på varandra, och det finns egentligen ingenting som tyder på att det kommer börja gå ner. Spannmål är en annan sådan vara, säger Erik Johansson Englund.
Han berättar att han märker av en frustration hos kunderna, men att förståelsen för det rådande läget generellt är hög.
– Vissa blir lite misstänksamma och frågar vad som händer när priserna går ner, och undrar om vi kommer behålla de högre priserna. Men det är inte så det funkar. Våra marginaler sjunker också nu, och vi tjänar ingenting på det här. Så fort priserna går ner kommer vi också sänka. Men det är klart att folk reagerar, man ser ju inte riktigt slutet på eländet.