2010 skrevs 6 299 parkeringsböter ut. I fjol passerade samma förseelse 9 000-gränsen.
Ett avgörande skäl till ökningen beror på att man utökat antalet servicegator, tror man på Stadsbyggnadsförvaltningens trafikavdelning.
– Vi införde det här systemet med servicegator 2011 och det märks i statistiken. I fjol utökade vi antalet gator och det märks också ganska tydligt, säger Joachim Dahlgren på stadsbyggnadsförvaltningens trafikavdelning
Och vilka gator det handlar om finns det kartor över på hemsidan eskilstuna.se?
– Ja, men det går förstås också att se på skyltarna.
Joachim Dahlgren vill understryka att man försökt tänka till så att man inte lagt in för många servicegator i samma områden.
En parkeringsbot i Eskilstuna eller Torshälla kostar i dag mellan 400 och 700 kronor, och pengarna ska betalas in senast åtta dagar efter det att man dragit på sig boten, oavsett om man överklagar boten eller inte. Pengarna betalas tillbaka om du överklagar och får gehör.
På ett år genererar dessa böter cirka 3,3 miljoner kronor i intäkter.
– Det är pengar som går till drift och underhåll i parkeringsverksamheten, säger Joachim Dahlgren,
På frågan om det är stor skillnad på Eskilstuna och Torshälla lyder svaret att antalet utskrivna parkeringsböter ökar ganska markamt även i Torshälla.
2010 skrevs 250 böter ut. I fjol var den siffran uppe i 358.
Att det är stor skillnad på felparkering och felparkering förstår alla i och med att den kan kosta 400, 600 eller 700 kronor.
Anna Bergsfors Fall, tf chef på trafikavdelningen i Eskilstuna, graderar det hela:
– Det är alla parkeringsvakters första prioritet att se till att ingen parkerar felaktigt på handikapplatser.
– Som nummer två på priolistan behöver vi se till att ingen parkerar på gång- eller cykelväg. Det har till och med hänt att vi tvingats ut för att lappa bilister som parkerat sina fordon på ett övergångsställe.
Men när det gäller nya områden som plötsligt och oväntat får parkeringsförbud, kunde det inte vara okej med ett varningens gula kort först?
– Jag förstår den tanken. Och jag vet själv att man blir jätteledsen, eller i värsta fall både ledsen och arg, när man får en parkeringsbot. Men vi har liksom inga andra medel att ta till.
Som i exempelvis fråga om felparkeringen bakom Vilsta raststuga är ambitionen att både få människor att ta bussen där så är möjligt, och se till att bussen får en rimlig chans att komma fram på den nya linjen.
– Arbetsordningen är att vi måste se till trafiksäkerheten och till framkomligheten.
Allt fler lappade bilar
Antalet parkeringsböter som skrivs ut har ökat kraftigt i Eskilstuna. Under de senaste fyra åren är ökningen nästan 50 procentig.
pp
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!