I takt med den kraftigt ökande e-handeln har hanteringen av paket växt explosionsartat. De senaste två åren har paketboxarna blivit ett allt populärare leveransalternativ för kunderna. I Eskilstuna var Instabox och Budbee först på plats, företag som nu fått sällskap av Postnord.
– Vi började i Stockholm, Göteborg, Malmö och har nu utökat konceptet i de 33 befolkningsmässigt största städerna i Sverige. I Eskilstuna har vi nu 14 boxar på fem ställen, säger Viktor Rosenqvist, ansvarig för Postnords paketboxar.
Postnords strategi är att primärt placera boxarna utomhus i bostadsområden.
– Boxarna utgör ett komplement till vanliga ombudsleveranser. Det vi märkt är att kunderna gillar att kunna hämta ut sina paket när de vill, dygnet runt. Hanteringen går snabbt och det är enkelt. Det finns dessutom ett hållbarhetsperspektiv att ta hänsyn till. Att köra ut paket med bil direkt till kunden är ju inte direkt miljövänligt.
Enligt Viktor Rosenqvist kommer paketboxmarknaden växa ytterligare de närmaste åren.
– Det är en tuff marknad där riskkapitalbolag tryckt in fem miljarder kronor inom det här segmentet av e-handeln i de nordiska länderna, det som kallas sista milen. Vi på Postnord har cirka 2 000 boxar utplacerade i landet nu och räknar med att ha 4 500 boxar i slutet av 2022.
Även Bring ska satsa på boxar men Eskilstuna är inte aktuellt i det första skedet enligt företagets presschef Matilda Adelborg.