Det var framför allt under det första pandemiåret 2020 som försäljningssiffrorna stack iväg då 14 521 motorcyklar nyregistrerades. Och trots att fjolårets siffror inte nådde riktigt samma höga nivå andas mc-branschen optimism. Statistik från myndigheten Trafikanalys visar även att folks resande med mc ökade med fem procent under åren 2019-2021 och ingenting tyder på att intresset för två-hjulingarna dalar.
En som tydligt märker av detta är Mikael Eriksson som driver MC-verkstan i Eskilstuna.
– Vi ser ingen avmattning, tvärtom. Intresset för mc och mopeder har ökat bra under många år nu och det satte verkligen fart under pandemin. Och det verkar som att den säsong som nu inletts följer i samma spår, säger Mikael när vi träffar honom i lokalerna på Björksgatan där han driver både butik och verkstad.
MC-verkstan är auktoriserad återförsäljare för italienska Piaggogruppen där en rad klassiska varumärken ingår såsom fullblodshojen Aprilia, anrika hundraåringen Moto Guzzi, Gilera och inte minst den designmässigt omhuldade, ikoniska Vespan.
– Den säljer väldigt bra, framför allt 300-kubikaren. Det är många som tidigare kört mc som väljer att köpa en Vespa. Det är ett tecken i tiden, efterfrågan på mopeder och pendlingsfordon har ökat överlag.
På mc-sidan har Mikael noterat ett ökat intresse för så kallade adventuremotorcyklar.
– Ja, det är en tydlig populär trend, ett väldigt hett segment som är lockande för många kunder. Men vi säljer även många nakenhojar, smidiga motorcyklar där det inte finns mycket till kåpa och där föraren sitter mer upprätt.
MC-verkstans kunder återfinns inom ett brett spektrum, både vad gäller kön, ålder och geografi.
– Bland dem som köper mopeder skulle jag säga att det är lika många kvinnor som män. Går man över till mc-sidan så är det fortfarande en majoritet män bland kunderna, men det blir mer och mer kvinnor även där. Och åldersmässigt är det en väldig spridning, allt från 15-åringen som köper moped till en av våra äldsta kunder, en 72-årig man som nyligen köpte en ny roadracingcykel med 217 hästkrafter.
Köparna kommer från hela landet och hittar till butikens utbud främst via företagets annonsering på Blocket.
För Mikaels egen del blir det inte mycket tid över för någon njutbar hojåkning.
– Nej i den här branschen blir det inte mycket till fritid. Men jag pendlar fram och tillbaka till jobbet på två hjul.