Ambulanshelikopter tvingades till riskfylld landning

En upptrampad stig gör att Djurgården ratas av den luftburna akutsjukvården.

Landningen söder om Strängnäsvägen, i måndags, bedömdes som riskfylld men nödvändig.

Landningen söder om Strängnäsvägen, i måndags, bedömdes som riskfylld men nödvändig.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2019-05-23 09:35

I måndags vid 11-tiden landade en ambulanshelikopter från Akademiska sjukhuset i Uppsala nära Djurgårdsskolan. I årtionden har en del av gräsmattan på Djurgården fungerat som akutlandningsplats. I måndags skedde landningen söder om Strängnäsvägen vid foten av berget där vattentornet står.

Den gräsbeväxta ytan vid cykelbanan, där Strängnäsvägen passerar Kungsladugårdsgatan är betydligt mindre än platsen på andra sidan vägen. Det krävs en del precision då avståndet mellan rotorblad och angränsande belysningsarmatur är förhållandevis kort.

Per Bondegård är chef för den luftburna akutsjukvården vid Akademiska sjukhuset. Han berättar att det var ett nödläge och att piloterna tog en medveten risk.

– Det handlade om att rädda liv. När man klassificerar flygningen som en akut medicinsk transport får man göra en del undantag från de traditionella regelverken. Man får ta lite större risker och kan välja landningsplatser som är lite sämre, och egentligen inte är avsedda för en helikopter att landa på, säger han.

Anledningen till att man inte landade på ”den vanliga sidan” var att det börjat skönjas en upptrampad stig mellan utegymmet och övergångstället vid skolan. Piloterna anade att det kunde komma människor på stigen och tänkte om.

– Platser som tidigare ansetts lämpliga kan bli olämpliga när naturen förändras. Människor kan också, som i det här fallet, börja röra sig på andra sätt och då måste vi uppdatera oss, säger Per Bondegård.

Sedan i fjol är det uttalat att ambulanshelikoptrarna ska landa på Kjula flygplats om patientens liv inte är i fara. Av det tiotal årliga flygningar som innefattar patienter från Mälarsjukhuset är ungefär hälften av akut karaktär. En handfull landningar per år kommer således även fortsättningsvis att behöva ske i närheten av Mälarsjukhuset.

Den luftburna akutsjukvården kan inte ställa krav på att kommunen eller regionen ska iordningsställa en akutlandningsplats.

– Vi skulle uppskatta om någon vill underhålla en yta som kan hållas fri från människor. Men börjar man lägga ner en massa jobb på en akutlandningsplats så räknas den som en riktig landningsplats, och då är det ett helt annat regelverk som gäller. Vi brukar därför akta oss för ställa krav, säger Per Bondegård.

Hoppet sätts till att planerna på en helikopterplatta på Mälarsjukhusets tak förverkligas.

– Det är det bästa för alla. Vi blir självständiga och behöver inte belasta ambulansen och tiden till att patienten får hjälp kortas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!