Omfattande brister på två privata boenden – på mindre än ett år

Eskilstuna kommun har granskat Vardaga Villa Stallgången efter klagomål och upptäckt ett flertal brister.
Det är det andra privata omsorgsboendet på kort tid som får kritik av kommunen.
– Det är klart att vi vill att alla verksamheter i Eskilstuna, inklusive de upphandlade, ska fungera utan avvikelser, säger förvaltningschefen Johan Lindström.

Attendo Ekebyvägen fick skarp kritik från Eskilstuna kommun efter en utredning förra vintern.

Attendo Ekebyvägen fick skarp kritik från Eskilstuna kommun efter en utredning förra vintern.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2024-11-26 19:04

Villa Stallgången som drivs av det privata omsorgsföretaget Vardaga har fått kritik av Eskilstuna kommun på en rad områden. Bland annat ska personalen under sex dagar inte svarat på 872 larm och verksamhetschefen ska inte heller vetat om flera krav som står i boendets upphandlingsavtal med kommunen.

Men det är inte den enda privata omsorgsverksamhet i Eskilstuna som kommunen granskat efter klagomål – och funnit flera brister hos.

undefined
Attendo Ekebyvägen fick skarp kritik från Eskilstuna kommun efter en utredning förra vintern.

I december 2023 genomförde vård- och omsorgsförvaltningen en granskning av Attendos äldreboende på Ekebyvägen. Det efter flertalet klagomål via kommunens visselblåsartjänst, något som tidningen tidigare skrivit om.

Vid tillsynen påvisade utredarna flera brister gällande bland annat läkemedelshantering, brist på personal med delegering och språkförbistringar bland personalen. De upptäckte bland annat att antalet avvikelserapporter ökat drastiskt under hösten, från 21 avvikelser under september och oktober till 104 – bara under november. 

Eftersom kommunen har upphandlingsavtal båda verksamheterna, enligt lagen om upphandling, LOU, har de även ett tillsynsuppdrag för att se till att avtalen följs. Villa Stallgången är den andra verksamheten på kort tid där man upptäckt brister.

– Det är klart att vi vill att alla verksamheter i Eskilstuna, inklusive de upphandlade, ska fungera utan avvikelser. Sen är det ju så, som ni vet också, att vi har avvikelser och brister i vår egen verksamhet också – som vi ständigt försöker förbättra, säger Johan Lindström, chef för vård- och omsorgsförvaltningen.

– Det blir tydligt och uppenbart – kanske på ett ännu tydligare sätt med de externa eftersom vi gör de här tillsynerna och det blir dokumenterat. Men jag säger inte att vi ställer hårdare krav på dem, utan vi ställer samma krav.

Förvaltningschefen anser att det är viktigt att värdera – då det finns olika grader av brister och avvikelser. Men att kommunen är tydlig med att verksamheterna ska fungera från start.

– Det är klart att vi förväntar oss att de stora professionella aktörerna ska kunna driva sina äldreboenden på ett bra och professionellt sätt. Sen händer det i deras verksamhet och i våra verksamheter att man emellanåt får avvikelser, säger han.

Kan det vara så att ni väljer att säga upp avtalen med de aktörer som inte har skött sig?

– De är upphandlade för en viss tidsperiod. När ordinarie avtal löper ut blir det upp till vår nämnd att värdera om man vill ha fortsatt LOU-upphandlade verksamheter eller om man vill driva dem i egen regi, säger Johan Lindström.

För att kunna avbryta ett befintligt avtal med en aktör krävs det allvarliga brister som inte åtgärdats.

– Vi följer upp våra avtal. Exempelvis nu när det gäller Villa Stallgången kommer vi att följa upp att våra krav blir tillgodosedda och hantera det därefter.

Finns det då krav som inte uppnåtts kan kommunen vidta ytterligare åtgärder.

– Då kan vi ta ut ett vite som en påtryckning att vidta åtgärder – det är det normala första steget efter att vi påtalat kraven och de fortfarande inte är uppfyllda, säger Johan Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!