I slutet pÄ förra Äret flyttade Annica Hellsberg inom Eskilstuna och beslutade sig för att anlita ett flyttföretag.
â NĂ€r man blir Ă€ldre Ă€r det inte alltid lĂ€tt att fĂ„ ihop folk som kan hjĂ€lpa till och flytta. Det hĂ€r var tredje gĂ„ngen jag anlitade ett flyttföretag och man förvĂ€ntar sig att det blir proffsigt gjort, sĂ€ger Annica Hellsberg.
Men flytten, som gick av stapeln den 23 november, avlöpte inte som Annica Hellsberg hade förvÀntat sig. Sex mÄnader innan flytten hade hon köpt fyra skÄp till badrummet, tvÄ av dem klarade inte flytten till den nya lÀgenheten.
â NĂ€r de anlĂ€nde hit var tvĂ„ av skĂ„pen inlindade i bubbelplast och nĂ€r jag tog bort plasten sĂ„ rasade skĂ„pen ihop totalt, sĂ€ger Annica Hellsberg.
Hon reklamerade skadan dagen dÀrpÄ till flyttfirman och hade dÀrefter en fortlöpande kommunikation med företagets försÀljningschef.
â Hon ville fĂ„ in kvitton och bilder och fick allt hon efterfrĂ„gade. Den sista gĂ„ngen jag pratade med henne var precis innan jul, dĂ„ sa hon att hon skulle ta det med deras försĂ€kringsbolag och sedan Ă„terkoppla till mig, sĂ€ger Annica Hellsberg.
Sedan blev det tyst. Annica Hellsberg fick ett antal betalningspÄminnelser som hon bestred samtidigt som hon informerade om att hon hade en dialog med försÀljningschefen.
â Deras fakturaavdelning gĂ„r inte att nĂ„ alls, jag har mejlat och ringt ett 30-tal gĂ„nger. Men jag fĂ„r aldrig nĂ„gon Ă„terkoppling, sĂ€ger Annica Hellsberg.
I stÀllet fick hon i september ett inkassokrav skickat till sig. Kravet var pÄ drygt 8 600 kronor i stÀllet för de 4 550 kronor, med RUT-avdrag, som de kommit överens om.
â Det var dessutom rĂ€nta frĂ„n december, vilket Ă€r skrattretande eftersom det Ă€r jag som har vĂ€ntat pĂ„ dem och inte tvĂ€rtom, sĂ€ger Annica Hellsberg.
Nu inleddes en kommunikation med en jurist pÄ inkassoföretaget och Annica Hellsberg lyckades till slut fÄ till en överenskommelse om att flyttfirman skulle betala henne 3 000 kronor i ersÀttning. Förutsatt att hon först betalade för flytten.
Den 7 september betalade hon. NÀr hon inte fÄtt nÄgra pengar i mÄndags tog hon kontakt med juristen som menade att Àrendet var avslutat men att hon skulle fÄ sina pengar. Orolig över om hon faktiskt skulle fÄ sin ersÀttning mejlade Annica Hellsberg flyttfirman och meddelade att hon skulle ta Àrendet till Kronofogden och AllmÀna reklamationsnÀmnden, ARN, om hon inte fick betalt.
DÄ fick hon det första svaret frÄn flyttfirman sedan i december förra Äret. Och dagen dÀrpÄ var pengarna pÄ hennes konto.
â Jag kĂ€nde mig tvungen att skriva det, jag vet inte om jag sett pengarna annars.
Att en försÀkringsfrÄga ska behöva ta elva mÄnader upplever Annica Hellsberg som onödigt och oseriöst.
â Det borde ha varit klart innan Ă„rsskiftet. Det har tagit jĂ€ttemycket arbetstid att ringa runt och dessutom gĂ„ omkring och ha ont i magen. Jag har aldrig upplevt nĂ„got liknande tidigare.
Christine Fransholm Àr konsumentvÀgledare pÄ Eskilstuna kommun. Hon kan konstatera att problemen med flyttfirmor ökar. Vanligtvis har de nÄgot enstaka Àrende Ärligen, i Är har de fÄtt hjÀlpa ett tiotal personer som fÄtt problem i samband med flytt.
â Det kanske inte lĂ„ter mycket, men man kan anta att det Ă€r minst det dubbla eller tredubbla eftersom alla Ă€renden inte kommer in till oss, sĂ€ger Christine Fransholm.
Ărendena handlar ofta om betalning eller skador och problem med reklamation. Ett ökat antal internetbaserade flyttfirmor ser Christine Fransholm som en bidragande orsak till att problemen uppstĂ„r.
â Det Ă€r fler aktörer nĂ€r man bokar pĂ„ nĂ€tet och inte har den lokala kopplingen. Det försvĂ„rar nĂ€r det blir fel och man ska reklamera. Det Ă€r skillnaden vi ser jĂ€mfört med för nĂ„gra Ă„r sedan, sĂ€ger hon.
Som konsument gÀller det att göra sin hemlÀxa innan man anlitar en flyttfirma. LÀs recensioner, ta flera offerter och gÄ noga igenom vad som ingÄr i dessa.
För att göra en Àn grundligare koll kan man kontrollera om flyttfirman har f-skatt, om den Àr ansluten till "Bohag 2010" som Àr en överenskommelse mellan Konsumentverket och flyttbranschen, samt kolla upp om de Àr försÀkrade. Att flyttfirman skyltar med det Àr inte alltid en garanti.
â Det Ă€r tyvĂ€rr mĂ„nga som slĂ€nger sig med att de har en försĂ€kring och sĂ„ finns det inget sĂ„dant avtal, sĂ€ger Christine Fransholm.