I slutet på förra året flyttade Annica Hellsberg inom Eskilstuna och beslutade sig för att anlita ett flyttföretag.
– När man blir äldre är det inte alltid lätt att få ihop folk som kan hjälpa till och flytta. Det här var tredje gången jag anlitade ett flyttföretag och man förväntar sig att det blir proffsigt gjort, säger Annica Hellsberg.
Men flytten, som gick av stapeln den 23 november, avlöpte inte som Annica Hellsberg hade förväntat sig. Sex månader innan flytten hade hon köpt fyra skåp till badrummet, två av dem klarade inte flytten till den nya lägenheten.
– När de anlände hit var två av skåpen inlindade i bubbelplast och när jag tog bort plasten så rasade skåpen ihop totalt, säger Annica Hellsberg.
Hon reklamerade skadan dagen därpå till flyttfirman och hade därefter en fortlöpande kommunikation med företagets försäljningschef.
– Hon ville få in kvitton och bilder och fick allt hon efterfrågade. Den sista gången jag pratade med henne var precis innan jul, då sa hon att hon skulle ta det med deras försäkringsbolag och sedan återkoppla till mig, säger Annica Hellsberg.
Sedan blev det tyst. Annica Hellsberg fick ett antal betalningspåminnelser som hon bestred samtidigt som hon informerade om att hon hade en dialog med försäljningschefen.
– Deras fakturaavdelning går inte att nå alls, jag har mejlat och ringt ett 30-tal gånger. Men jag får aldrig någon återkoppling, säger Annica Hellsberg.
I stället fick hon i september ett inkassokrav skickat till sig. Kravet var på drygt 8 600 kronor i stället för de 4 550 kronor, med RUT-avdrag, som de kommit överens om.
– Det var dessutom ränta från december, vilket är skrattretande eftersom det är jag som har väntat på dem och inte tvärtom, säger Annica Hellsberg.
Nu inleddes en kommunikation med en jurist på inkassoföretaget och Annica Hellsberg lyckades till slut få till en överenskommelse om att flyttfirman skulle betala henne 3 000 kronor i ersättning. Förutsatt att hon först betalade för flytten.
Den 7 september betalade hon. När hon inte fått några pengar i måndags tog hon kontakt med juristen som menade att ärendet var avslutat men att hon skulle få sina pengar. Orolig över om hon faktiskt skulle få sin ersättning mejlade Annica Hellsberg flyttfirman och meddelade att hon skulle ta ärendet till Kronofogden och Allmäna reklamationsnämnden, ARN, om hon inte fick betalt.
Då fick hon det första svaret från flyttfirman sedan i december förra året. Och dagen därpå var pengarna på hennes konto.
– Jag kände mig tvungen att skriva det, jag vet inte om jag sett pengarna annars.
Att en försäkringsfråga ska behöva ta elva månader upplever Annica Hellsberg som onödigt och oseriöst.
– Det borde ha varit klart innan årsskiftet. Det har tagit jättemycket arbetstid att ringa runt och dessutom gå omkring och ha ont i magen. Jag har aldrig upplevt något liknande tidigare.
Christine Fransholm är konsumentvägledare på Eskilstuna kommun. Hon kan konstatera att problemen med flyttfirmor ökar. Vanligtvis har de något enstaka ärende årligen, i år har de fått hjälpa ett tiotal personer som fått problem i samband med flytt.
– Det kanske inte låter mycket, men man kan anta att det är minst det dubbla eller tredubbla eftersom alla ärenden inte kommer in till oss, säger Christine Fransholm.
Ärendena handlar ofta om betalning eller skador och problem med reklamation. Ett ökat antal internetbaserade flyttfirmor ser Christine Fransholm som en bidragande orsak till att problemen uppstår.
– Det är fler aktörer när man bokar på nätet och inte har den lokala kopplingen. Det försvårar när det blir fel och man ska reklamera. Det är skillnaden vi ser jämfört med för några år sedan, säger hon.
Som konsument gäller det att göra sin hemläxa innan man anlitar en flyttfirma. Läs recensioner, ta flera offerter och gå noga igenom vad som ingår i dessa.
För att göra en än grundligare koll kan man kontrollera om flyttfirman har f-skatt, om den är ansluten till "Bohag 2010" som är en överenskommelse mellan Konsumentverket och flyttbranschen, samt kolla upp om de är försäkrade. Att flyttfirman skyltar med det är inte alltid en garanti.
– Det är tyvärr många som slänger sig med att de har en försäkring och så finns det inget sådant avtal, säger Christine Fransholm.