Med ett utländskt pass, ett permanent uppehållstillstånd och ett personbevis begav sig Francia-Elena Quiñones González till arbetsförmedlingen i Eskilstuna i somras. Men hon fick vända hemåt direkt.
– De sa att jag måste ha en svensk legitimation. Tidigare har jag klarat mig bra utan. Migrationsverket vet vem jag är, likaså Skatteverket, min bank, kreditkortsgivare, vårdcentralen, Försäkringskassan, Komvux, Högskoleverket och CSN – men tydligen inte arbetsförmedlingen, säger hon.
Charlotte Lilljestierna Ehrén, verksjurist vid arbetsförmedlingen, säger att man måste kunna styrka sin identitet för att bli inskriven.
– Men det kan göras med flera handlingar - det behöver inte vara en svensk legitimation. Man ska också visa att man har rätt att arbeta i Sverige, vilket man kan göra med ett permanent uppehållstillstånd. Det var felaktigt att neka inskrivning – det bör vara klart för personalen, säger hon.
Efter protester från Francia-Elena och hennes man gick arbetsförmedlingen i Eskilstuna till slut med på att göra en inskrivning. Men problemen fortsatte. Vid ytterligare två tillfällen, när Francia-Elena skulle få dokument översatta, krävde handläggare svensk legitimation – trots att det enligt arbetsförmedlingens egna regler inte var nödvändigt.
– Jag är mest besviken på det opersonliga bemötandet. Många ungdomar och nyanlända invandrare saknar av naturliga skäl legitimation och detta bemötande ger ett extremt dåligt första intryck, säger Francia-Elena.
När hon väl var inskriven fick hon en handlingsplan som inte alls stämde överens med vad hon önskade. Francia-Elena ville jobba och studera svenska på Komvux samtidigt. I stället sa hennes handläggare att hon skulle komma tillbaka när hon pluggat färdigt.
– De styr vad man ska göra i stället för att lyssna på vad man vill. Det var så många hinder för mig när jag ville ha hjälp till arbete. Det är nedslående, säger Francia-Elena.