Eleverna är samlade i klassrummet inför terminsavslutningen. Tyvärr är det ingen blomstrande framtid som de här eleverna har framför sig. Trots att de flesta har en diger yrkeserfarenhet från hemlandet och att de är otroligt villiga och motiverade till att jobba och försörja sig.
Statistiken och deras egen erfarenhet från arbetsmarknaden i Sverige är tydlig. Att få jobb i Sverige är svårt om man kommer från Somalia.
De är en brokig skara i varierande åldrar i klassrummet på Komvux. Alla har olika bakgrund. Mona Abdi har till exempel arbetat som frisör, Khadija Mohamod som sjuksköterska och Amina Mohamed, trivs bakom affärsdisken. Men eleverna i klassen har två saker gemensamt. De har flytt från hemlandet Somalia och de har alla splittrade familjer.
Khadija Mohamod har fått utvisningsbesked, medan hennes barn får stanna. Mona Abdi och hennes barn får stanna i Sverige, men hennes man och barnens far får inte stanna med familjen.
Alla i klassen berättar liknade historier och visar krångliga och svårbegripliga byråkratiska dokument. Läraren i samhällsorientering, Kahin Ahmed gör en otrolig insats när han hjälper eleverna med myndighetskontakterna.
Terminsavslutningen firades med dricka och pepparkakor i klassrummet. När det är dags att fira in nyår är eleverna överens om vad de önskar sig till 2015.
Ett jobb och möjlighet att leva tillsammans med sina familjer.