Matsvinn är en av de stora klimatbovarna och i Sverige kastas mellan 30 och 35 procent av all mat som produceras. Arlas nya outlet är framtaget för att svenskarna ska slänga mindre mat.
– Nu drar Arla igång en digital outlet där vi helt enkelt sänker priset rejält när produkterna börjar närma sig bäst-före datum. Allt med målet att minimera matsvinnet, säger Magnus Cohen, ansvarig för kundservice på Arla.
Under drygt ett års tid har Arla haft ett pilotprojekt där de har testat att sälja produkter med kortare tid till bäst-före datum till en handfull butiker. I Eskilstuna har Ica Maxi och City gross testat Arlas outletsystem.
– Vi är anslutna till Arla deals, outlet. Det innebär att vi dagligen får mail från Arla som erbjuder oss att genom deras portal kunna beställa varor till kraftigt reducerade priser vilket innebär att de får större möjlighet att bli av med eventuella överlager eller korta datum, säger Carina Palm, butikschef på City gross i Eskilstuna.
Hon förklarar att de nu har möjlighet att erbjuda kunderna varor till klipp-pris.
– Just nu väntar vi till exempel in ett parti med 600 stycken vitlökssmör i smaken vitlök och ramslök som har cirka tre veckor kvar till sista förbrukningsdag. De kostar egentligen 17,95 kronor styck men vi kommer att kunna sälja dem för fem kronor styck. Det är win-win för alla parter, menar Carina Palm.
En ny undersökning som marknadsanalysföretaget Yougov har gjort för Arla visar att sju av tio svenskar använder smak och lukt istället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk. Arla har tidigare lagt till märkningen Ofta bra efter på flera produkter för att markera att till exempel mjölken har en längre hållbarhet än vad bäst-före datumet anger.
Efter att Arlas pilotprojekt med outlet utvärderats och visats vara lyckat rullar de nu ut konceptet i hela landet.
– När vi säljer produkter garanterar vi att produkterna har en viss hållbarhet. Till exempel för Yoggi så garanterar vi att produkten har minst 14 dagar kvar till bäst-före datum. Om vi har Yoggi kvar i lager med kortare hållbarhet än dessa 14 dagar så lägger vi ut produkterna på vår nya sajt. Där blir det först till kvarn bland våra kunder att köpa produkterna till ett rejält lägre pris, avslutar Magnus Cohen.